تبلیغات تبلیغات تولید ایرانیتبلیغات
کانال رسمی تلگرام شبکه اطلاع رسانی هرمز

کد خبر : 343536
تاریخ انتشار:دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۸| تعداد نظرات :بدون دیدگاه
پ
مربی قرآن کانون پرورش فکری هرمزگان:

حفظ قرآن بدون انتقال مفاهیم برای کودکان راه گشا و کاربردی نیست

مربی قرآن کانون پرورش فکری هرمزگان با اشاره به اینکه حفظ قرآن بدون انتقال مفاهیم نمی تواند به تنهایی برای کودک راه گشا و کاربردی باشد، بیان کرد: بنده در برنامه ی آموزشی ام انتقال مفاهیم قرآنی را در اولویت قرار داده ام چرا که با اینکار هوش هیجانی کودک را افزایش می دهد.

حفظ قرآن بدون انتقال مفاهیم برای کودکان راه گشا و کاربردی نیست

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛نجمه هنرمند مربی قرآن کانون پرورش فکری هرمزگان در گفتگو با فرهنگ کده با اشاره به اینکه در این چند سال کار آموزش قرآن بسیار تاکید به این مساله داشته ام که مفاهیم سوره ها به کودکان منتقل شود، اظهار کرد: برخلاف نظر خیلی ها موافق این نبوده ام که حفظ قرآن به طور طوطی وار انجام شود و جایی از مفاهیم قرآنی در آن نباشد.

 

وی افزود: بسیاری از کودکان و نوجوانان را دیده ام که سوره هایی از قرآن را حفظ بوده اند و خانواده ها بسیار به این مساله افتخار می کرده اند و این اهمیت به حفظ قرآن بسیار قابل تقدیر و با ارزش می باشد.
هنرمند با بیان اینکه بنده به عنوان کسی که سالها در این زمینه کار کرده ام به هیچ عنوان حفظ قرآن را بدون انتقال مفاهیم قرآن روش استاندارد و  قابل قبولی نمی دانم تصریح کرد: این مساله متاسفانه آسیبهای زیادی برای کودک خواهد داشت.
مربی قرآن کانون پرورش فکری هرمزگان ادامه داد: شما تصور کنید کودک را به آموزشگاه زبان خارجه بفرستید ولی معانی کلمه ها یا ترجمه ای به زبان کودکانه برای کودک انجام نشود، کودک دچار سردرگمی و گیجی خواهد شد و بعد از یک مدتی هر آنچه را که یاد گرفته به فراموشی خواهد سپرد و همچنین اثر بعدی آن این می باشد که کودک هیچ استفاده ی کاربردی از آن واژگان زبان خارجه نمی تواند داشته باشد.

 

وی با اشاره به اینکه حفظ قرآن بدون انتقال مفاهیم نمی تواند به تنهایی برای کودک راه گشا و کاربردی باشد؛ خاطر نشان کرد: بنده در برنامه ی آموزشی ام انتقال مفاهیم قرآنی را در اولویت قرار داده ام چرا که با اینکار هوش هیجانی کودک را افزایش می دهد.

 

هنرمند بیان کرد: افزایش هوش هیجانی در کودک باعث می شود که احساسات و عواطف خود را در زندگی فردی و اجتماعی منعطف کند و موجب بروز رفتارهای سازگارانه و انسان دوستانه از سوی کودک می شود و کودکانی که هوش هیجانی آنها رشد پیدا می کند،مهارتهای رفتاری آنها در مواقع مختلف و هم چنین قدرت تحلیل و تصمیم گیری آن ها بیشتر خواهد شد.
این مربی قرآنی اضافه کرد: باتوجه به علاقه ی وافر کودکان به قصه، می توان از طریق قصه و مفاهیم قرآن این مهارت ها را در کودکان تقویت نمود و بدین گونه هوش هیجانی آنها را تقویت کرد.

 

وی با بیان اینکه وقتی مفاهیم یک سوره را با زبان قصه و با موضوعات روزمره ی کودک ادغام کنیم، تصویر بسیار زیبایی از قرآن در ذهن کودک نقش خواهد بست و اینکه با این کار کودک با سوره ها به صورت ملموس تر و واقع بینانه تری ارتباط می گیردو مفاهیم قرآن برای کودک به صورت کاربردی در می آید ؛ادغان کرد:کودک به این باور خواهد رسید که قرآن را به صورت یک نیاز روزانه و یک ابزار برای تقویت مهارتهای زندگی باید به کار گیردو این مساله انس با قرآن و حفظ قرآن را برای کودک شیرین تر خواهد کرد.

 

هنرمند گفت: برای انتقال مفاهیم قرآن از قصه گویی هم می توان استفاده کردکه ما می توانیم با روش کاردستی نیز مفاهیم قرآن را در ذهن کودکان حک کنیم و ما برای هر سوره یک نماد رفتاری یا اجتماعی مناسب انتخاب می کنیم و در راستای آن مفهوم رفتاری یا اجتماعی یک کاردستی خلاقیتی یا پیشنهادی آماده می کنیم.

 

مربی قرآن کانون پرورش فکری هرمزگان ادامه داد: ما برای هر سوره یک نماد رفتاری یا اجتماعی مناسب انتخاب می کنیم و در راستای آن مفهوم رفتاری یا اجتماعی یک کاردستی خلاقیتی یا پیشنهادی آماده می کنیم و طرح این کاردستی ها می تواند خلاقیتی و از سمت کودکان باشدیا اینکه طرحی پیشنهادی از سمت مربی باشد.

 

وی با اشاره به اینکه اثرات ساخت کاردستی برای انتقال مفاهیم قرآنی و جذابیت آن به قدری بالاست که کودکان هیچ گاه این کاردستی ها را از یاد نخواهند برد و برای همیشه موضوع مورد نظر در ذهن کودک حک خواهد شد؛ افزود: یکی از نکات مثبت این کار این می باشد که بچه ها با مفاهیم قرآنی به صورت ملموس تر و واقع بینانه تر ارتباط برقرار خواهند کرد و مفاهیم قرآنی را با وقایع روزانه و مشاهدات روزمره ی خود و حتی واقعیت های زندگی خود در ارتباط می دانند و نگاهشان به قرآن یک نگاه دست نیافتنی و ماورایی یا حتی حداقلی و کلیشه ای نمی باشد.

 

هنرمند اظهار کرد: زمانی که یکی از سوره ها را که به کودکان آموزش می دادم،کودکان این قدر عمیق و نزدیک توانستند بامفاهیم سوره ارتباط برقرار کنند که کاردستی سوره یک ماکت از بازار و فروشندگی و مغازه داری شد و هرکدام از بچه ها یک مغازه از اجناس مورد نظر درست کردند و برای بچه ها خیلی جالب بود که قرآن و آیات آن با روزمرگی های آن ها در ارتباط است و یک خاطره ی بسیار زیبا از قرآن در ذهن آن ها حک شد. 

 

این مربی قرآنی بیان کرد:  نگرش کودک به قرآن به عنوان یک کتاب راهنما و وسیله ای برای یادگیری مهارت های اجتماعی و رفتارهای انسانی تغییر پیدا خواهد کرد و یا اصلاح می شود .

 

هنرمند با بیان اینکه  از نظر روانشناسی پایدارترین و خوشایندترین یادگیری ها، یادگیری غیر مستقیم یا مشاهده ای است ؛ افزود: ما برای کودکان بطور دقیق از شیوه های آموزش غیر مستقیم استفاده می کنیم و اینجا هم با کاردستی به شیوه ی غیر مستقیم مفهوم را به کودکان منتقل می کنیم و در این فضای ایجاد شده ما بدون هر گونه جبر و فشار روانی؛ همه ی حواس کودک را متوجه مفهوم رفتاری سوره می کنیم.
وی خاطر نشان کرد: کاردستی و نقاشی دقیقا ابزار بسیار گویا و غیر مستقیمی هستند که آموزه های قرآنی را با یک احساس خوشایند و عاری از دشواری همراه می کندو با روحیه ی جستجو گر و کنجکاو و فعال کودک سازگارتر است و او را به شوق و ذوق بیشتری برای اکتشاف و یادگیری برمی انگیزد.
مربی قرآن کانون پرورش فکری هرمزگان ادامه داد: ابزار بعدی برای این کار نقاشی است و زمانی که مفاهیم سوره گفته می شود،برای واکاوی ذهن کنجکاو و تحلیل گر کودکان نقاشی های آن ها بسیار کمک کننده است.
هنرمند اضافه کرد: در یکی از کلاس هایم سوره ی القارعه را که مضامین روز قیامت و آخرت را در بر می گیرد،با تکنیک های به روز و نوین آموزش می دادم و از بچه ها خواستم طرح ها و تصورات ذهنی خود را به تصویر بکشند یکی از بچه ها نقاشی بسیار جالبی از این سوره کشیده بود و من متوجه شدم که چه قدر سوره های قرآن و مفاهیم اش،در بالا بردن قدرت خلاقیت کودکان تاثیر دارد.

 

وی ادغان کرد: من حتی خیلی از طرح های ذهنی ام را به کودکان می دهم و آن ها طراحان نقشه های ذهنی من هستند و تصمیم دارم کتابی را از نقاشی های و طرح های کودکان برای انتقال مفاهیم قرآن به زبان کودکانه تهیه کنم.

 

این مربی قرآنی خاطر نشان کرد:  ما با این روش نه تنها کودکان را با مفاهیم آشنا می کنیم ،بلکه استعدادهای آنان را نیز پرورش می دهیم و از قابلیت های کودکان استفاده می کنیم برای بالا بردن اهداف آموزشی و به امید روزی که نگاه همه ی ما به قرآن یک نگاه علمی و زیبا و جذاب بشودو واقعا به صورت حداقلی و معمولی به آموزش این کتاب نگاه نکنیم.

 

انتهای پیام/ت

لینک کوتاه : http://www.hormoz.ir/?p=343536
این خبر را به اشتراک بگذارید
دیگر رسانه ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

6,447 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

یادداشت

گفتگو

بین الملل