حجاب رویکرد اجتماعی اسلام به زن
+ پ -
حجاب رویکرد اجتماعی اسلام به زن

برخلاف نگاه مخالفان که حجاب را مانع حضور و فعالیت اجتماعی زن می دانند،اصولا وضع حجاب بیانگر رویکرد اجتماعی اسلام به زن است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛بخشی از احکام دین اسلام ناظر به مسائل اجتماعی است مثل زکات،حج و جهاد و بسیاری از احکام فردی نیز رویکردی اجتماعی دارند.مسئله حجاب و مرزهای پوشش، رویکردی اجتماعی به زن در اسلام است.اسلام می خواهد زن را با حفظ حرمت و شان، برای حضور در اجتماع آماده کند.با توجه به این رویکرد برخلاف نگاه مخالفان که حجاب را مانع حضور و فعالیت اجتماعی زن می دانند،اصولا وضع حجاب بیانگر رویکرد اجتماعی اسلام به زن است.

حجاب یکی از کامل ترین قوانین برای حضور زن در اجتماع است.وضع حجاب هم حضور امن و حداکثری زن در جامعه را تضمین می کند و هم آرامش و ثبات جامعه را رقم می زند.

مکتبی که اخلاق را رها کرده و حمل سلاح را تضمین کننده،حضور امن مردان در اجتماع می داند،با کدام قانون قادر است زن را برای حضور در اجتماع آماده کند؟کدام قانون غیر از حجاب توانسته است،چنین رویکرد محترمانه و آزادانه ای برای فعالیت های اجتماعی زن داشته باشد؟

واقعیت این است،اسلام با تشریح و تبیین حجاب،سبک ویژه ای از حضور زن در اجتماع را معرفی کرد. در نگاه قرآن زن می تواند در جامعه حضور یابد،راه برود،سخن بگوید و فعالیت داشته باشد،اما باید این حضور با حفظ حرمت او و سلامت جامعه همراه باشد.

لازم به ذکر است که واژه حجاب هفت بار در قرآن کریم آمده است و معناى این کلمه در این هفت مورد چیزى است که از هر جهت مانع دیده شدن چیز دیگر شود.این مانع ممکن است مادی یا معنوی باشد.

مسئله حجاب در دو سوره از سوره هاى قرآن مطرح شده است. ابتدا این نکته به طور اجمال در سوره احزاب آیه ۵۹ مطرح شده، و سپس با تفصیل بیشتر در سوره نور آمده است.

در سوره احزاب آیه ۵۹ می خوانیم : یَأَیهَا النَّبىُّ قُل لاَزْوَجِک وَ بَنَاتِک وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَبِیبِهِنَّ: ای پیامبر به زنان خود و دختران و زنان مؤمن بگو روسریها و مقنعه های خود را بپیچانند .

قرآن کریم وقتى مسأله لزوم حجاب را بازگو مى‏ کند، علت و فلسفه ضرورت حجاب را چنین بیان ‏مى ‏فرماید:” ذلِکَ أَدْنى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ”(سوره احزاب، آیه ۵۹) یعنى براى این که(زنان به حیا) شناخته شوند و مورد اذیت واقع نگردند. چراکه آنان تجسم حرمت و عفاف جامعه ‏هستند و حرمت دارند.

‎قرآن کریم زن را از حضور در اجتماع محروم نمی کند بلکه در ستایش دختر شعیب هنگام راه رفتن مقابل نا محرم می فرماید: “تَمْشی‏ عَلَى اسْتِحْیاءٍ”(قصص/۲۵): از روی حیا راه می‌رفت.

اما در مقابل، نحوه ای از راه رفتن که باعث جلب توجه نامحرم می شود، را نکوهش می کند و می فرماید:” ولا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ “(نور/۳۱)یعنی زنان هنگام راه رفتن نباید با ایجاد صدا توجه نامحرم را به خود جلب کنند. در قدیم زنانی بودند که خلخال به پایشان بود ، و وقتی راه می‌رفتند صدا می‌کرد و مردم متوجه می‌شدند و جلب توجه می شد .خداوند به خاطر سالم ماندن قلب ها و جامعه ، این قبیل رفتارها را منع کرده است.

در جایی دیگر پیرامون سخن گفتن زن مقابل نا محرم می گوید:

(احزاب/۳۲)  فَلاَ تَخْضَعْنَ بالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبهِ مَرَضٌ »‌

قرآن نمی‌گوید زن حرف نزند، می‌گوید حرف بزند اما با کرشمه، ناز وخضوع در مقابل نامحرمان حرف نزند.

سرانجام این که از منظر قرآن،حجاب تقویت و تامین حضور گسترده تر او در اجتماع است،حجاب نه تنها محرومیت نیست بلکه مصونیت و برخورداری افزون تر زن از شئون اجتماعی است.به عبارتی،حجاب زن را از حضور در اجتماع محروم نمی کند بلکه حجاب فراهم کننده حضور حداکثری زن و قابلیت های متفاوت او در اجتماع است.رویکردی که حضور زن در جامعه را با ویژگی های جذاب مرد پسند،می خواهد؛ظالمانه ترین و غیر اجتماعی ترین رویکرد را به زن دارد. این رویکرد زن محدود به برخی ویژگی های جنسیتی اش را بر زن کاملا اجتماعی ترجیح می دهد.

 

انتهای پیام/

 

 

fff
دیدگاه ها

لطفا پیش از ثبت دیدگاه قوانین زیر را مطالع بفرمایید.

  • دیدگاه خود را مرتبط با همین خبر بنویسید.
  • از توهین بر اشخاص و ادیان پرهیز کنید.
  • تکمیل تمامی فیلدها الزامی می باشد.
  • دیدگاه شما پس از بررسی و تائید نمایش داده خواهد شد.

fff fff


شبکه اجتماعی سلام نشر خبر اول خبر fff