تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
کانال رسمی تلگرام شبکه اطلاع رسانی هرمز
کد خبر : 330809
تاریخ انتشار:دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۳| تعداد نظرات :بدون دیدگاه
پ
با حضور منتخب هرمزگان در مجلس خبرگان رهبری:

جلسه تفسیر قرآن در مسجد بقیه الله «عج»میناب برگزار شد

با حضور استاد گرانقدر آیت الله سید روح الله صدرالساداتی نماینده هرمزگان در مجلس خبرگان رهبری و جمعی از عموم مردم جلسه تفسیر قرآن در مسجد بقیه الله«عج» میناب برگزار شد.

جلسه تفسیر قرآن در مسجد بقیه الله «عج»میناب برگزار شد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ به نقل از میناب جنوب، آیت الله صدر الساداتی در باب تفسیر آیات پایانی سوره مبارکه حجر گفت: همان تقسیم کنندگانى که قرآن و آیات الهى را تجزیه کردند (الَّذِینَ جَعَلُوا الْقُرْآنَ عِضِینَ)، آنچه به سودشان بود گرفتند و آنچه به زیانشان بود کنار گذاشتند، ولى مؤمنان راستین هیچ گونه تجزیه و تقسیم و تبعیض در میان احکام الهى قائل نیستند.

 

آیت الله صدر الساداتی در تفسیر آیه ۹۲ به سرنوشت «مقتسمین»”تجزیه گران” پرداخت و افزود: «سوگند به پروردگارت که ما بطور قطع از همه آنها سؤال خواهیم کرد» (فَوَ رَبِّکَ لَنَسْئَلَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ).

منتخب خبرگان در باب تفسیر آیه ۹۳ سوره مبارکه حجر عنوان کرد: روشن است که سؤال خداوند براى کشف مطلب پنهان و پوشیده‏ نیست،”عَمَّا کانُوا یَعْمَلُونَ” چرا که او از اسرار درون و برون آگاه است، بنابراین سؤال مزبور به خاطر تفهیم به خود طرف است تا به زشتى اعمالش پى ببرد و در حقیقت این پرسشها بخشى از مجازات آنهاست.

وی بیان کرد: در آیه”۹۴″ خداوند فرمان قاطعى به پیامبر اسلام صلّى اللّه علیه و آله مىیدهد، مى‏گوید: در برابر هیاهوى مشرکان و مجرمان نه تنها ضعف و ترس و سستى به خود راه مده و ساکت مباش، بلکه، آشکارا آنچه را مأموریت دارى بیان کن و حقایق دین را با صراحت بر ملا ساز (فَاصْدَعْ بِما تُؤْمَرُ) و از مشرکان، روى گردان و نسبت به آنها بی اعتنایى کن» (وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِکِینَ) و این آغاز «دعوت علنى» اسلام بود بعد از آن که پیامبر«ص» سه سال مخفیانه دعوت کرد، و عده قلیلى از نزدیکان پیامبر به او ایمان آوردند.

آیت الله صدرالساداتی افزود: سپس خداوند براى تقویت قلب پیامبر صلّى اللّه علیه و آله به او اطمینان مى‏دهد که در برابر استهزاء کنندگان از وى حمایت مى‏کند، مى‏فرماید: «ما شرّ استهزاء کنندگان را از تو دفع کردیم» (إِنَّا کَفَیْناکَ الْمُسْتَهْزِئِینَ).

استاد تفسیر «الْمُسْتَهْزِئِینَ» را در آیه “۹۶” چنین توصیف مى‏کند: «آنها کسانى هستند که با خدا معبود دیگرى قرار مى‏دهند، ولى به زودى (از نتیجه شوم کار خود) آگاه خواهند شد (الَّذِینَ یَجْعَلُونَ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ فَسَوْفَ یَعْلَمُونَ)، که ممکن است این تعبیر اشاره به آن باشد که اینها کسانى هستند که افکار و اعمالشان خود مسخره است، چرا که آنقدر نادانند که در برابر خداوندى که آفریننده جهان هستى است معبودى از سنگ و چوب تراشیده‏اند، با این حال مى‏خواهند تو را استهزاء کنند.

وی بار دیگر به عنوان دلدارى و تقویت هر چه بیشتر روحیه پیامبر صلّى اللّه علیه و آله در تفسیر آیه “۹۷” اضافه مى‏کند: «و ما مى‏دانیم که سخنان آنها سینه تو را تنگ و ناراحت مى‏سازد» (وَ لَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّکَ یَضِیقُ صَدْرُکَ بِما یَقُولُونَ)، روح لطیف و قلب تو حساست، نمى‏تواند این همه بدگویى و سخنان کفر و شرک آمیز را تحمل کند و به همین دلیل ناراحت مى‏شوى.

آیت الله صدرالساداتی در تفسیر آیه”۹۸″ گفت: خداوند در این آیه به پیامبر«ص» می فرماید: ولى ناراحت مباش براى زدودن آثار سخنان زشت و ناهنجارشان، «پروردگارت را تسبیح و حمد گو! و از سجده کنندگان باش»! (فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَ کُنْ مِنَ السَّاجِدِینَ)، چرا که این تسبیح خداوند اثرات بد گفتار آنها را از دلهاى مشتاقان «اللّه» مى‏زداید، و از آن گذشته به تو نیرو و توان، نور و صفا بخشد، لذا در روایات مى‏خوانیم:«هنگامى که پیامبر صلّى اللّه علیه و آله غمگین مى‏شد به نماز برمى‏خاست و آثار این حزن و اندوه را در نماز از دل مى‏شست».

استاد تفسیر خاطر نشان کرد: و خداوند سر انجام آخرین دستور را در این زمینه در آیه “۹۹” به او مى‏دهد که دست از عبادت خدا در تمام عمر بر مدار «و همواره پروردگارت را بندگى کن تا یقین، مرگ تو فرا رسد» (وَ اعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّى یَأْتِیَکَ الْیَقِینُ)، عبادت مکتب عالى تربیت است، اندیشه انسان را بیدار و فکر او را متوجه بى‏نهایت مى‏سازد، گرد و غبار گناه و غفلت را از دل و جان او مى‏شوید، صفات عالى انسانى را در وجود او پرورش مى‏دهد، روح ایمان را تقویت و آگاهى و مسؤولیت به انسان مى‏بخشد و به همین دلیل ممکن نیست انسان لحظه‏اى در زندگى از این مکتب بزرگ تربیتى بى‏نیاز گردد، و آنها که فکر مى‏کنند، انسان ممکن است به جایى برسد که نیازى به عبادت نداشته باشد یا تکامل انسان را محدود پنداشته‏اند و یا مفهوم عبادت را درک نکرده ‏اند.

photo_2016-06-20_13-20-06 photo_2016-06-20_13-20-38

photo_2016-06-20_13-20-42 photo_2016-06-20_13-20-45

photo_2016-06-20_13-20-48 photo_2016-06-20_13-20-51

photo_2016-06-20_13-20-56  photo_2016-06-20_13-20-59

انتهای پیام/ی

لینک کوتاه : http://www.hormoz.ir/?p=330809
این خبر را به اشتراک بگذارید
دیگر رسانه ها
نظرات بینندگان
تعداد نظرات: بدون نظر
ارسال نظر





  • نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
  • توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.

یادداشت

گفتگو

بین الملل