تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
کانال رسمی تلگرام شبکه اطلاع رسانی هرمز
سیاسی
کد خبر : 463943
تاریخ انتشار:چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵| تعداد نظرات :بدون دیدگاه
پ

تکیه بر ظرفیت های بومی راز عبور از رکود/ تولیدی ۱۲۰ ساله «انصاری» هم چنان در مسیر پیشرفت

مغازه «انصاری»شلوغ و پرشور است نه تنها درگیر تعطیلی و رکود نشده، بلکه هر روز توسعه بیشتری پیدا می کند؛ عمده محصولات مغازه، خوراکی های متنوع بومی است که همگی تولید شده در کارگاه وابسته به این مغازه و با برند مخصوص انصاری می باشد.

تکیه بر ظرفیت های بومی راز عبور از رکود/ تولیدی ۱۲۰ ساله «انصاری» هم چنان در مسیر پیشرفت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ محله «اوزیها» یکی از محلات قدیمی و مهم بندرعباس است؛ این محله ابنیه تاریخی باقی مانده از دوران قاجار همچون «مسجد گله داری» و «حمام گله داری» را که ثبت ملی شده در خود جای داده است؛ در دل این محله و روبه روی مسجد گله داری مغازه ایست که به واسطه قدمت، محصولات و کیفیتش محبوبیت ویژه ای در بین مردم هرمزگان پیدا کرده است.

از دور و نزدیک برای خرید به این مغازه می آیند و مردم از آن به عنوان قدیمی ترین مغازه بندرعباس یاد می کنند؛ برایمان جالب است که در وضعیتی که اکثر مغازه های مرکز شهر با موقعیت های مکانی پرتردد با رکود دست و پنجه نرم می کنند و معمولا مرتب در حال تعطیلی و تغییر صنف هستند این مغازه که در محله ای تقریبا خلوت واقع شده وضعیت متفاوتی را در تجربه می کند.

مغازه «انصاری»شلوغ و پرشور است نه تنها درگیر تعطیلی و رکود نشده، بلکه هر روز توسعه بیشتری پیدا می کند عمده محصولات مغازه، خوراکی های متنوع بومی است که همگی تولید شده در کارگاه وابسته به این مغازه و با برند مخصوص انصاری می باشد.

تنوع محصولات بومی رمز جذب مشتری

به سراغ مغازه رفتیم تا از نزدیک رمز این ثبات و پیشرفت را در طی این سالهای پر فرازو نشیب اقتصادی پیدا کنیم؛ وارد مغازه که می شویم عطر خوب خوراکی های بومی و جلوه تنوع محصولات قبل از سخن گفتن یکی ازرمزهای مشتری پسند بودن مغازه را فاش می کند؛ انواع و اقسام سس های هرمزگان و آجیل هایی که برای یک فرد بومی نیز ناشناخته است در مغازه به چشم می خورد فروشنده جوان با خوشرویی به استقبال ما می آید و محصولات را معرفی میکند از ترشیجاتی که با میوه های خاص خود بندر درست شده مانند «انباووک» و« انبه» تا آجیل ها و تنقلات هرمزگان از جمله «کمیته»،«کسودنگ»،«بنه»،«آرد کنار» وشیرینی ها و حلواهای سنتی مثل حلوا ارده ، پشمک ارده، پشمک،مسقطی و انواع و اقسام فرآورده های خرما و سایر تنقلات خاص هرمزگان؛ وی با بیان اینکه  که همه محصولات در کارگاه تولیدی خودشان فرآوری شده و در بسته بندی هایی با برند مخصوص خود که « انصاری » است قرار گرفته؛ افزود؛ نظیر بعضی از این محصولات را در هیچ جای استان نمی توان پیدا کرد.

از او خواستیم درباره قدمت و چگونگی اداره و موفقیت مغازه در طی این سالها صحبت کند.

« مهران انصاری» با اشاره بر اینکه مغازه متعلق به پدرش« محمد انصاری» است و اکنون هم زمان با پدرش مغازه را اداره می کند،افزود: قدمت مغازه ما به ۱۲۰ سال می رسد پدرم« از جوانی در این مغازه همراه با شخصی به نام « محمد شنبه رادمنش » که مالک وقت مغازه بود کار می کرد وقتی که مالک به علت کهولت سن می خواست مغازه را واگذار کند پدرم تصمیم گرفت با خرید این مغازه از او چراغ این مغازه قدیمی را روشن نگه دارد.

توسعه مغازه با احیای تنقلات بومی در حال فراموشی

عمده محصولات تولیدی مغازه در سابق نخود و تخمه قشمی بود که از آجیل های سنتی و از تنقلات پرطرفدار محافل آن زمان به شمار می رفت. پدرم اما فکرهای زیادی داشت و جای خالی دیگر تنقلات و خوراکی های بومی که در حال  فراموشی بود را خالی می دید پس تصمیم به توسعه مغازه گرفت این توسعه قدم به قدم با افزودن ترشیجات، شیرینی ها، انواع و اقسام حلواهای سنتی بومی، نان ها، کشک های طعم دار، تنقلات، آجیل هاو خشکبار ناشناخته که تماما از درخت های بومی مخصوص هرمزگان است ،کامل شد.

آقای انصاری با ورود پدر که  مردی جا افتاده و خوش برخورد بود به رسم ادب سکوت کرد و ما نیز فرصت را غنیمت شمرده و از سابقه شان در اداره مغازه پرسیدیم وی با بیان اینکه سال ۱۳۶۰ مغازه را از شخصی که اصالتا اهل قشم بود و آجیل مخصوص قشم را در مغازه تهیه و به فروش می رسانید، خریده است، افزود: با خرید مغازه به فکر توسعه آن و احداث کارگاه کوچک تولیدی در آن افتادم که علاوه بر کارآفرینی باعث تنوع محصولات و همچنین احیای خوراکی های بومی استان هرمزگان شود؛ خوراکی هایی که در زمان قدیم پای ثابت محافل، مراسمات و اعیاد بود و  اکنون با آمدن تنقلاتی بدون ارزش غذایی و با افزودنی های شیمیایی در حال فراموشی است.

انصاری با اشاره بر اینکه عمده مشتری های مغازه مردم بومی هستند که با توجه به قدمت مغازه و کیفیت محصولات جذب ما شدند، ادامه داد: گردشگران نیز با معرفی افراد بومی آدرس مغازه ما که دور از خیابان اصلی است را پیدا کرده و برای خرید سوغات به ما مراجعه می کنند.

نوسانات نرخ ارز علت رکود مشاغل واسطه ای

حال بهتر می توانیم علت رکود دیگر مغازه های بندرعباس که  اکثرا در اصناف خود واسطه گری و فروش اجناس خارجی را برگزیده اند، بدانیم؛ این مغازه ها اکثرا موجودیت و قیمت اجناسشان وابسته به دلار، درهم و تحریم هاست و وقتی یکی از این شرایط تغییر کرده و بحرانی می شود این مغازه ها نیز مجبور به افزایش قیمت می شوند و این موضوع سبب پایین آمدن قدرت خرید این اجناس برای مشتری ها شده و در نهایت رکود بر بازار این اصناف حاکم می شود.

اما مغازه هایی از قبیل مغازه « انصاری» که بر ظرفیت ها و قابلیت های بومی تکیه دارند هیچ وقت درگیر نوسانات عوامل خارجی و در نتیجه رکود حاصل از آن نشده و حتی برای کشور خود ارز آوری نیز دارند در شرایط فعلی اقتصادی کشور و با توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی این دیدگاه نگاه به ظرفیت های داخلی است که می تواند کشور را نجات دهد، همانطور که در مغازه انصاری باعث ۱۲۰ سال دوام و پیشرفت شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://www.hormoz.ir/?p=463943
این خبر را به اشتراک بگذارید
دیگر رسانه ها
نظرات بینندگان
تعداد نظرات: بدون نظر
ارسال نظر





  • نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
  • توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.

یادداشت

گفتگو

بین الملل