تبلیغات تولید ایرانی تبلیغات تبلیغات
کانال رسمی تلگرام شبکه اطلاع رسانی هرمز
کد خبر : 362417
تاریخ انتشار:پنج شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۷:۱۰| تعداد نظرات :بدون دیدگاه
پ
مشاور عالی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی:

توسعه صنعت گردشگری دریایی نیازمند توجیه اقتصادی/ بی ثباتی درمدیریت مهمترین مشکل صنعت گردشگری دریایی است

مشاور عالی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اهمیت توجیه اقتصادی و وجود زیرساخت های در توسعه گردشگری دریایی گفت: نبود توجیه اقتصادی در بخش گردشگری دریایی حضور سرمایه گذاران در این بخش را کم رنگ کرده است.

توسعه صنعت گردشگری دریایی نیازمند توجیه اقتصادی/ بی ثباتی درمدیریت مهمترین مشکل صنعت گردشگری دریایی است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ به نقل ا کیش پرس، عبدالکریم رزازان مشاورعالی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در سمینار “فرصت های توسعه گردشگری دریایی” از هجدهمین همایش صنایع دریایی با اشاره به اینکه مبحث گردشگری چند سالی است مورد توجه مسئولان قرار گرفته است گفت: زمانی مردم با شناورهای فرسوده و ناایمن به خصوص مابین قشم و بندرعباس سفر می کردند که گاه شاهد حوادث دلخراشی نیز بودیم.

وی افزود: در دهه گذشته با حمایت سازمان بنادر و دریانوردی با ساخت شناورهای دریایی کارهای خوبی در این عرصه صورت پذیرفته و این نشان از توانمندی داخلی در تولید شناورها دارد.

رزازان با اشاره به اینکه گردشگری دریایی متولی خاصی ندارد و در برنامه ششم باید برای آن متولی تعیین شود اظهار کرد: در این بخش به نظر می رسد سازمان میراث فرهنگی می تواند متولی گردشگری دریایی باشد و با توجه به اقدامات حمایتی دولت اتفاقات خوبی در این بخش خواهد افتاد.

وی تاکید کرد: در مبحث گردشگری دریایی توجه به توجیه اقتصادی و زیر ساخت ها بسیار مهم است و سازمان بنادر تلاش کرده است گردشگری دریایی را که در شمال کشور با وجود پتانسیل های بالا در حد صفر است فعال کند.

مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه زیر ساخت ها برای ورود بخش خصوصی باید توسط دولت فراهم شود  بیان کرد: اگر برنامه ریزی های مناسب برای توجیه اقتصادی و کاهش قیمت تمام شده وجود داشته باشد انگیزه لازم برای حضور سرمایه گذاران ایجاد خواهد شد.

وی تصریح کرد: با وجود تلاش های فراوان سازمان بنادر و دریانوردی وام های صفر درصد نیز نتوانست مشکلات اقتصادی این بخش را حل کند.

رزازان به علاقمندی شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در بخش صنایع دریایی پس از تحریم اشاره کرد و افزود: می توان فرصت های خوبی در برنامه ششم توسعه فراهم کرد.

مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه تاکید کرد: رشد علمی در عرصه گردشگری موجب اشنایی مردم بافرهنگ دریایی شده تا جایی که تفریحات دریایی در کیش رشد محسوس و مناسبی را نشان می دهد.

تاثیر صنعت گردشگری دریایی بر حفظ محیط زیست

پروین فرشچی گردشگری دریایی را به عنوان یک صنعت که حافظ محیط زیست است مورد حمایت سازمان محیط زیست دانست و افزود: متاسفانه وابستگی ما به اقتصاد نفت وگاز به حدی بوده که صنایع دیگر به فراموشی سپرده شده است.

وی با اشاره به اینکه با کشف نفت و گاز دیگر صنایع که قابلیت رشد و توسعه داشتند فراموش شدند اظهار کرد: زمانی که سرمایه گذاری بر روی گردشگری به صورت صحیح انجام شود صنعت گردشگری دریایی می تواند در حفظ محیط زیست موثر واقع شود.

فرشچی با اشاره به اینکه در دنیا بهای بسیاری به صنعت گردشگری دریایی داده می شود ادامه داد: ۵۰ تا ۷۰ درصد GDP در این کشورها بسته به گردشگری پایدار دریایی است.

وی با تاکید براینکه خودباوری و دست یابی به آنچه در پی آن هستنیم در صنایع دریایی و کشتی سازی موجب افتخار است افزود: صنعت گردشگری دریایی یک صنعت فرابخشی است و یک بخش به تنهایی قادر به هدایت آن نخواهد بود.

وی با تاکید بر حضور سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی صنعت گردشگری دریایی افزود: اگر استقرار جمعیت، کاهش وابستگی به نفت و گاز، ایجاد اشتغال و امنیت در برنامه ما وجود داشته باشد باید صنعت گردشگری دریایی گسترش داده شود.

هفت خان رستم در دریافت مجوزهای سرمایه گذاری

حسن رضا صفری مدیرعامل موسسه رده بندی ایرانیان با بیان اینکه اخذ مجوز برای یک سرمایه گذار در ایران دارای پروسه سختی است افزود: امروز دریک اقتصاد مجوز محور اگر یک سرمایه گذار قصد فعالیت در حوزه گردشگری دریایی را داشته باشد باید از هفت خان رستم عبور کند.

وی گردشگری را خدمتی لوکس و تزئینی خواند که در کشوری با تفکرات ذهنی زمخت قدرت رشد و توسعه ندارد و اظهار کرد: در فرهنگ زمخت نمی شود گردشگری دریایی را توسعه دادد و باید برای توسعه این صنعت با یکپارچه سازی صدور مجوزها را  یک نهاد غیردولتی عهده دار شود.

۵۸۰۰ متر نوار ساحلی مستعد گردشگری دریایی

محمد سعید سیف، رئیس ستاد توسعه فناوری صنایع دانش بنیان دریایی و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در این سمینار با اشاره به مشکلات صنعت دریایی و دریانوردی گفت: نبود ثبات در مدیریت در شرایطی که گردشگری دریایی به عنوان یک موضوع لوکس مطرح است از عمده مشکلات این صنعت است.

وی به درآمد کشورهای اروپایی از صنعت گردشگری دریایی اشاره کرد و افزود: درآمدی که در کشورهای اروپایی از این صنعت به دست می آید بسیار بیشتر از صنعت دریایی است.

سیف با بیان اینکه ایران با سواحل گسترده دارای ۵۸۰۰ متر مربع مرز دریایی با کشورهای همسایه است تاکید کرد: نوار ساحلی ایران مستعد صنعت گردشگری دریایی است اما متاسفانه شرایط آن را فراهم نکرده ایم.

وی ادامه داد: تعریف پکیچ گردشگری دریایی و مشخص شدن امکان گردشگری موضوعی است که باید بر روی آن تفکر و تامل قابل ملاحظه ای صورت گیرد.

رئیس ستاد توسعه فناوری صنایع دانش بنیان دریایی بیان کرد: عملا مشکلات دست به دست داده اند تا ما بازار این صنعت را از دست بدهیم و به دلیل فراهم نبودن شرایط در این صنعت، توان مالی مورد نیاز این صنعت در بخش های دیگری مصرف می شود و در صنعت گردشگری دریایی سرریز نمی شود.

وی به استفاده از فناوری در صنعت گردشگری دریایی اشاره کرد و افزود: با اجرای طرح های گردشگری دریایی در جزیره کیش می توان این جزیره را به عنوان پایلوت در این بخش معرفی کرد.

وی از اجرای طرح های زیر دریایی تفریحی و رستوران مغروق در کیش خبر داد و اظهار کرد: معاونت علمی و فناوری از طرح ها و ایده های جدید حمایت می کند.

سیف بر وحدت رویه و همدلی بخش های مختلف صنعت گردشگری دریایی تاکید کرد و افزود: این بخش باید دارای یک صنف، اتحادیه یا انجمنی برای پیگیری مسائل، رفع مشکلات در دریافت مجوزها، پیگیری و مطالبه گری در برنامه ششم توسعه باشد.

سمینار فرصت های توسعه گردشگری دریایی کشور به عنوان بخشی از هجدهمین همایش صنایع دریایی و دریانودری با حضور متخصصان و فعالان عرصه گردشگری دریایی در سالن مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد .

انتهای پیام/م

لینک کوتاه : http://www.hormoz.ir/?p=362417
این خبر را به اشتراک بگذارید
دیگر رسانه ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

6,123 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

یادداشت

گفتگو

بین الملل