تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
کانال رسمی تلگرام شبکه اطلاع رسانی هرمز
سیاسی
کد خبر : 442706
تاریخ انتشار:پنج شنبه ۰۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۷:۵۲| تعداد نظرات :بدون دیدگاه
پ
وعده ای بی سرانجام در استانی محروم؛

تز احیای فرودگاهی در هرمزگان؛ امیدی که تدبیر نداشت

در دوره ای که مسئولان هرمزگان به صورت دسته جمعی تز احیاء فرودگاههای قدیمی را ارائه کردند در میانه راه با توجه به ناسازگاری هزینه ها و اعتبارات ناچیز استان به رسم دولت تدبیر وعده هایشان را به تاریخ سپردند.

تز احیای فرودگاهی در هرمزگان؛ امیدی که تدبیر نداشت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛استان هرمزگان با وجود ۱۳ فرودگاه بیشترین میزان فرودگاه را در کشور داراست که در این بین فرودگاه بین المللی بندرعباس دومین فرودگاه کشوری می باشد که موفق به اخذ گواهینامه بین‌المللی از سازمان هواپیمایی کشوری شده است.

از بین فرودگاه استان هرمزگان، فرودگاههای بندرعباس، ابوموسی، بندرلنگه، قشم و کیش در امر جابه‌جایی مسافر فعالیت دارند همچنین سه فرودگاه بندرعباس ، بندرلنگه و ابوموسی جزء فرودگاههای عملیاتی استان محسوب می شوند.

فرودگاههای پارسیان ، بستک و میناب به دلیل تجهیز نبودن غیرقابل استفاده هستند و دو فرودگاه جزایر لاوان و سیری نیز به فعالیت‌های شرکت نفت اختصاص دارند.

توسعه فرودگاه بین المللی جاسک در کرانه مکران آب رفت

حسن روحانی در نخستین سفر استانی خود و در جمع ساحل نشینان مکران وعده راه اندازی فرودگاه جاسک و توسعه آن به یک فرودگاه بین المللی و قرار شد که فرودگاه در کنار سایر وعدهای توسعه پایتخت مکران به رونق و شکوفایی جنوب شرق هرمزگان کمک کند.

اما اکنون با گذشت چهار سال از عمر دولت تدبیر نه تنها خبری از توسعه و ورونق اقتصادی در جاسک نیست بلکه راه اندازه و توسعه فرودگاه جاسک در همهمه وعده های بی ثمر به فراموشی سپرده شده است.

استاندار سابق هرمزگان در دوم شهریور ۹۵  از برقراری خط هوایی فرودگاه جاسک تا پایان هفته دولت همان سال افتتاح خبر داد و موجب شد که خبرگزاریها در تاریخ دهم شهریورماه ۹۵  خبر از راه اندازی خط هوایی پرواز بندرعباس- ابوموسی و بندرعباس- جاسک را منتشر کنند اما تا کنون هیچ پرواز مسافربری درجاسک به زمین ننشسته است.

اواخر تابستان ۹۵ بود که روابط‌عمومی فرودگاه‌های استان هرمزگان خبر راه‌اندازی ایرتاکسی و برقراری پرواز از بندرعباس به جاسک و ابوموسی را رسانه ای کرد که با حضور پررنگ مسئولان استانی ایرتاکسی با همکاری شرت هواپیمایی پویا راه‌اندازی شد و استاندار بهمراه مدیرکل فرودگاه‌های استان برای افتتاح پروژه‌های ابوموسی با نخستین پرواز ایرتاکسی به مقصد ابوموسی پرواز کردند.

اما این پرواز نخستین و تنها پروازی ایرتاکسی در فرودگاه جاسک بود و این باند فرودگاه دیگر رنگ فراز و فرود هواپیما را ندید.

خبری از بازسازی فرودگاه تاریخی پارسیان نیست

وضعیت سایر فرودگاههای هرمزگان در شرایطی مشابه با فرودگاه بین المللی جاسک دارد و وعده های داده شده برای احیا و رونق تردد هوایی در شهرستان ها همچنان در حاله ای از ابهام است.

شهرستان پارسیان به عنوان غربی ترین نقطه هرمزگان از یکی از قدیمی ترین فرودگاههای استان را داراست که از سال ۵۲ در این شهرستان ،پرواز های چارتر نفتی و پستی در شهرستان برقرار بوده است.

با توسعه پارسیان و احداث صنایع بزرگ انرژی برانتظار می رفت که این فرودگاه قدیمی احیا شود و مسئولان استانی نیز در دیدو بازدیدهای خود دعده بازسازی فرودگاهها را به مردم داده بودند اما تاکنون هیچ اقدام قابل ملاحضه ای برای رونق این فرودگاه صورت نگرفته است.

وضعیت کنونی فرودگاه پارسیان در حالی است که همزمان با برنامه بازسازی و رونق فعالیت های هوایی در پارسیان، فرودگاه بین المللی خلیج فارس عسلویه در فاصله ۲۰کیلومتری پارسیان احداث شد و بازسازی فرودگاه قدیمی پارسیان را تحت الشعاع قرار داد.

نماینده غرب هرمزگان در مجلس در آخرین اظهارات خود در این خصوص گفت: مردم پارسیان می‌توانند از پروازهای فرودگاه عسلویه که اکنون شرایط بهتری یافته استفاده کرده و براحتی به مرکز استان نیز دسترسی داشته باشند.

سرنوشت بی سرانجام فرودگاهی در انتظار بستک

احیای فرودگاه بستک و ایجاد یک منطقه ویژه دیگر در غرب استان با محوریت شهرستان بستک از دیگر وعدهای دولت یازدهم در هرمزگان بود که این حرف نیز مانند دیگر وعده های مشابه در خلا باقی مانده است.

استاندار سابق هرمزگان با بیان برنامه های توسعه ای برای غرب استان هرمزگان اظهار داشت: یکی از برنامه ها احیاء فرودگاه بستک است و در راستای جذب اعتباراتی برای احیاء این فرودگاه در سال ۹۶ در حال پیگیری هستیم.

چندی پیش ناصر شریفی تصریح کرد: با رایزنی و هماهنگی‌های انجام‌شده با شرکت فرودگاه‌های کشور و اداره کل فرودگاه‌های استان، به‌زودی عملیات اجرایی فرودگاه بستک که شامل دیوارکشی و آسفالت است، آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه با پیگیری انجام‌شده به‌جای سیم فنسی که قبلاً به‌عنوان حفاظ و محوطه کشی فرودگاه در نظر گرفته‌شده بود از دیوار بتنی استفاده خواهد شد، افزود: این اقدامات به‌عنوان بخشی از زیرساخت‌های فرودگاه مذکور محسوب شده و در برنامه توسعه‌اینده، موضوع ساخت ترمینال نیز پیگیری خواهد شد.

حال باید منتظر ماند تا این وعده و پیگیری چه زمانی به ثمر می نشیند و دعا کرد فرودگاه بستک به وضعیت سایر فرودگاههای استان دچار نشود.

پز احیا فرودگاه میناب به گل نشت

راه اندازی مجدد فرودگاه میناب از جمله وعدهای پرکشیده سال ۹۵ بود که فرماندار میناب این خبر را رسانه ای کرد و گفت: با توجه به اینکه این شهرستان از گذشته دارای فرودگاه بوده، برنامه ریزی های لازم برای بهره برداری از آن در سال جاری از مدت ها قبل آغاز شده است.

وی افزود: بدنبال راه اندازی پروازهای متعدد به سایر شهرهای کشور هستیم اما در مرحله اول پرواز تهران، کیش و قشم از میناب و بالعکس را در دستور کار داریم.

پاکدامن بیان کرد: همچنین پرواز به یزد و شیراز به دلیل سفرهای درمانی ساکنین این شهرستان به این دو استان نیز در مرحله دوم پروازهای فرودگاه میناب قرار دارد.

فرماندار خاطرنشان سرریز جمعیت متقاضی پروازهای هوایی بندرعباس می توانند در آینده از فرودگاه میناب استفاده کنند و فاصله این فرودگاه با بندرعباس که حدود ۸۰ کیلومتر و بصورت دوبانده و استاندارد است را طی کنند.

این وعده فرودگاهی در میناب نیز مانند سایر وعده های تردد هوایی در غبار و تاریکی مانده و مسئولان که گویی دسته جمعی پز فرودگاهی برداشته بودند در میانه راه با توجه به ناسازگاری هزینه ها و اعتبارات ناچیز استان حرفایشان به خاطره ها سپردند.

فرودگاه لاوان به مرکز استان پرواز ندارد

فرودگاه جزیره لاوان نیز که به فعالیت های شرکت نفت اختصاص دارد هیچ گونه پرواز و ترددی به مرکز استان ندارد و روزانه پروزاهایش در مسیر های تهران و شیراز در حال تردد است از این رو اگر ساکنان این جزیره امکان استفاده از پرواز و تردد در مسیر بندرعباس را ندارند لذا یا باید از خود را باهواپیما به شیراز برسانند و در مسیر هوایی بعدی به بندرعباس بیایند و یا اینکه از طریق مسیر دریایی خود را به بندرلنگه سپس با خودروهای عبوری به مرکز استان برسانند که هردو گزینه سخت و طاقت فرساست.

در دورانی که استان هرمزگان از داشتن جاده های استاندار و با حداقل امکانات راهداری محروم است بی سروسامانی فرودگاهها در دولتی که تمام توجه خود را به رونق تردد هوایی دارد طنزی مزحک است.

در روزهای گذشته دو فروند هواپیماهای ای تی آر با محوریت بندرعباس مرکز استان هرمزگان، شامل جزیره ابوموسی، چابهار، ایرانشهر، زاهدان، اهواز، کرمان، اصفهان، شیراز، جزیره کیش و عسلویه  وارد استان شد که قرار بود نخستین پرواز آن به جزیره ابوموسی و بندرلنگه انجام می شود.

ناصر شریفی در حاشیه افتتاح شبکه پروازی هواپیماهای ATR در فرودگاه بندرعباس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: اختصاص دو پرواز ATR به هرمزگان با پیگیری نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی بود که اکنون به ثمر رسیده است.

وی افزود: قرار است یکی از این هواپیماها در مسیر بندرعباس – بندرلنگه، بندرعباس – عسلویه و بندرعباس – ابوموسی اختصاص پیدا کند.

نماینده مردم غرب هرمزگان اضافه کرد: یکی از مشکلات فرودگاه بندرلنگه، عدم وجود پروازهای منظم به این فرودگاه بود که با اختصاص این هواپیما به استان هرمزگان، بخش بزرگی از مشکلات فرودگاه بندرلنگه رفع می‌شود.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://www.hormoz.ir/?p=442706
این خبر را به اشتراک بگذارید
دیگر رسانه ها
نظرات بینندگان
تعداد نظرات: بدون نظر
ارسال نظر





  • نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
  • توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.

یادداشت

گفتگو

بین الملل