ترکمنستان تعرفه حمل کالا با راه آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران را کاهش می‌دهد
+ پ -
ترکمنستان تعرفه حمل کالا با راه آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران را کاهش می‌دهد

رئیس جمهوری ترکمنستان در بخشنامه‌ای تعرفه بین‌المللی حمل‌ونقل و ترانزیت ریلی کالا با راه‌آهن قزاقستان -ترکمنستان-ایران را تا ۵۰ درصد کاهش داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز و به نقل از فارس، رئیس جمهور ترکمنستان بخشنامه‌ای صادر کرد که به موجب آن تعرفه بین‌المللی حمل و نقل و ترانزیت ریلی کالا از طریق خط راه آهن قزاقستان –ترکمنستان-ایران، تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

بر اساس این گزارش، این بخشنامه به منظور مساعدت در افزایش حجم انتقال و ترانزیت کالا از طریق خط راه آهن قزاقستان –ترکمنستان-ایران و نیز بهبود وضعیت مالی صنعت حمل‌ونقل ریلی این کشور صادر شده است.

به موجب بخشنامه مذکور به وزارت حمل و نقل ریلی ترکمنستان دستور داده شده‌است که تعرفه بین‌المللی حمل و ترانزیت همه نوع کالا از طریق خط آهن سه جانبه قزاقستان – ترکمنستان- ایران، در خاک ترکمنستان تا ۵۰ درصد کاهش یابد.

آغاز بهره‌برداری از  خط راه آهن ایران- ترکمنستان-قزاقستان در تاریخ ۳ دسامبر سال ۲۰۱۴ میلادی با حضور «حسن روحانی»، «نور سلطان نظربایف» و «قربانقلی بردی‌‏محمداف» رؤسای جمهور ایران، قزاقستان و ترکمنستان از مهم‌ترین رویداد سیاسی –اقتصادی ترکمنستان بود که در تاریخ معاصر روابط کشورهای ذینفع در آن به عنوان طرح قرن ثبت شد.

روسای جمهور ترکمنستان، ایران و قزاقستان در مراسم افتتاحیه این خط‌آهن بین‏‌المللی آن را عامل مهم برقراری صلح و ثبات و نیز توسعه پایدار منطقه‌ای و فرا‌ منطقه‌ای و ایجاد فصل جدید تعاملات حمل‌و نقل و ترانزیت منطقه‏‌ای توصیف کردند.

طول کل خط آهن ایران- ترکمنستان-قزاقستان  ۹۰۰ کیلومتر است و سهم ترکمنستان در این خط آهن حدود ۷۰۰ کیلومتر است و بخش قزاقی خط‌ آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران در ماه می سال ۲۰۱۳ میلادی در منطقه «بولوشاک» در نزدیکی مرز قزاقستان و ترکمنستان با حضور رؤسای جمهوری و مقامات عالی‌رتبه ۲ کشور افتتاح شد.

موافقت‌نامه اولیه احداث این خط‌آهن، در اردیبهشت ۱۳۸۶ در شهر «ترکمنباشی» بین رؤسای جمهور ترکمنستان و قزاقستان به امضا رسید و بیانیه مشترک صادره توسط سران ۳ کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان در حاشیه اجلاس رؤسای جمهور حاشیه دریای خزر که در مهر ۱۳۸۶ در تهران برگزار شد، موافقت‌نامه نهایی احداث این مسیر ریلی را تثبیت کرد.

گفته شده بود که با راه‌‏اندازی فاز اول این خط‌آهن قرار است سالانه ۳ الی ۵ میلیون تن کالا و در فازهای بعدی نیز سالانه ۱۰ الی ۱۲ میلیون تن محموله جابجا شود.

کارشناسان بخش حمل‌و‌نقل بین‌المللی معتقدند که با راه‌اندازی این خط‌آهن، بیش از ۶۰۰ کیلومتر از طول مسیر حمل‌‌ و نقل بین‌المللی کشورهای همسود تا خلیج فارس و اروپا کاسته می‌شود.

خط راه آهن ایران-ترکمنستان-قزاقستان به عبارت دیگر به عنوان  کریدور ریلی «شمال – جنوب» نیز نامیده می‏‌شود و سایر کشورهای آسیای مرکزی،روسیه،چین و سایر کشورهای منطقه آسیای و اوراسیا اظهار علاقه‏‌مندی کرده‌اند که به این خط متصل شوند و یا از این خط به صورت فعال در امور حمل و نقل و ترانزیت کالا  استفاده کنند.

fff
دیدگاه ها

لطفا پیش از ثبت دیدگاه قوانین زیر را مطالع بفرمایید.

  • دیدگاه خود را مرتبط با همین خبر بنویسید.
  • از توهین بر اشخاص و ادیان پرهیز کنید.
  • تکمیل تمامی فیلدها الزامی می باشد.
  • دیدگاه شما پس از بررسی و تائید نمایش داده خواهد شد.

fff fff


شبکه اجتماعی سلام نشر خبر اول خبر اول خبر fff