تبلیغات تولید ایرانی تبلیغات تبلیغات
کانال رسمی تلگرام شبکه اطلاع رسانی هرمز

کد خبر : 320274
تاریخ انتشار:چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۸:۳۳| تعداد نظرات :بدون دیدگاه
پ
جایگزین های استانی برای اقتصاد غیرنفتی؛

ترانزیت، مناطق آزاد و ویژه؛ راهکار اقتصاد غیرنفتی در هرمزگان

مسیر تزانزیتی ایران علاوه بر اینکه امن ترین و نزدیک ترین مسیر برای کشورهای محاط در آسیای میانه است، علاوه بر این مسیر ترانزیتی دریایی ایران، مسیر اقتصادی- تزانزیتی مبادله کالا بین آسیای جنوب شرقی و کشورهای خاور دور مثل چین، ژاپن و همچنین کشورهای اروپایی محسوب می شود؛ چرا که باعث کاهش زمانی ارسال کالا بین آنها خواهد شد.

ترانزیت، مناطق آزاد و ویژه؛ راهکار اقتصاد غیرنفتی در هرمزگان

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛اقتصاد بین المللی مفهومی است که بعد از جنگ جهانی دوم در دنیا شکل گرفت و روز به روز از عمق بیشتری برخوردار شد و این اقتصاد بر پایه مزیت نسبی و افزایش تجارت بین الملل و حمل و نقل بین المللی بنا شده است.

 

مزیت نسبی می گوید در عرصه اقتصاد بین الملل و حتی اقتصاد ملی، تولید با هدف خودکفایی، علمی و یا بهتر بگوییم منطقی نیست. بلکه سهم هرمنطقه از تولید باید بر اساس سود اقتصادی باشد.

 

استاد مسعود یاسایی، عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان و مدرس مدیریت بازرگانی بین الملل، توسعه تزانزیت و ظرفیت تزانزیتی کالا از بندرعباس به آسیای میانه و دیگر کشورها را مزیت نسبی استان می داند.

 

دکتر یاسایی، ظرفیت اقتصادی که استان ما را از استان های دیگر متمایز می کند چیست؟

 

شاید هیچ منطقه یا استانی در کشور به اندازه استان هرمزگان از تنوع موضوعی در مزیت نسبی برخوردار نباشد. لازم است که برای روشن شدن موضوع، توضیحاتی ارائه دهم. در حوزه مزیت سنجی، هر منطقه در اقتصاد ملی و هر کشور در عرصه بین الملل باید به تولید کالا یا خدماتی بپردازد که در مقام مقایسه با دیگر مناطق در عرصه ملی و دیگر کشورها در عرصه بین الملل دارای مزیت یا برتری باشد. در واقع دیگر مناطق و کشورها امکان رقابت با آن منطقه یا کشور را برای تولید آن کالا یا خدمات نداشته باشند.

 

افزایش مبادلات بین الملل یا انجام تجارت بین الملل، یک شاخص مهم در اقتصاد بین الملل است که برمبنای مزیت نسبی تکوین یافته است. زمانی که هر کشوری فقط به تولید کالا یا ارائه خدماتی بپردازد که دیگر کشورها امکان تولید یا ارائه خدمات را در مقایسه با آن کشور نداشته باشند، برای آنها مقرون به صرفه است که کالا یا خدمت خود را به کشورهای دیگر صادر کرده و با ارز حاصله کالاها و خدماتی که تولید آن در کشورشان دارای مزیت نیست، وارد کنند. نتیجه این فرآیند، افزایش مبادلات بین الملل و تجارت بین الملل است.

 

با در نظر گرفتن شاخص های اقتصادی در عرصه اقتصاد بین الملل، حمل دریایی به عنوان با صرفه ترین و ارزان ترین شیوه حمل است که سهم آن از حمل و نقل بین المللی بیش از ۹۰ درصد می باشد. بر اساس مزیت نسبی، معتقدیم کشورها، کالاها و خدماتی که در آن دارای مزیت هستند باید از طریق ترانزیت به نزدیک ترین و امن ترین کشوری که در کنار آبهای آزاد وجود دارد، به دیگر کشورها صادر کنند.

 

اگر منطق مزیت نسبی را با شرایط استان و کشورمان تطبیق دهید، خروجی اش چه می شود؟

 

کشورهای آسیای میانه در شمال ایران و روسیه که از کشورهای محاط محسوب می شوند، مثال بارز این موضوع به شمار می روند. روسیه از طریق بندر دلادیستوک در قطب شمال به دریای آزاد مرتبط است، ولی با توجه به فاصله زیاد آن بندر از مسکو و یخ زده بودن آبها در بیش از نیمی از سال، بهترین و مناسب ترین راه صدور و ورود کالاهای روسیه از مسیر ترانزیتی، ایران است.

 

مسیر تزانزیتی ایران علاوه بر اینکه امن ترین و نزدیک ترین مسیر برای کشورهای محاط در آسیای میانه است، علاوه بر این مسیر ترانزیتی دریایی ایران، مسیر اقتصادی- تزانزیتی مبادله کالا بین آسیای جنوب شرقی و کشورهای خاور دور مثل چین، ژاپن و همچنین کشورهای اروپایی محسوب می شود؛ چرا که باعث کاهش زمانی ارسال کالا بین آنها خواهد شد.

 

در سواحل جنوبی ایران از اروند تا بندر گواتر در شرق چابهار، استان هرمزگان به ویژه سواحل غربی بندرعباس، مناسب ترین مبادی ورود و خروج کالاهای ترانزیتی کشور هستند.

 

به چه دلیل از دیگر مبادی ترانزیتی بهتر هستند؟

راه آهن بندرعباس مهمترین دلیل است. راه آهن بندرعباس از طریق بافق به خراسان و بنادر دریای خزر در نوشهر و انزلی و حتی مرزهای شمال غربی کشور متصل شده است. به همین دلیل بندرعباس، بهترین گزینه برای مبادی ورود و خروج کالاهای ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و حتی اروپایی است.

 

دلیل دیگر برخورداری از جاده شوسه دوطرفه است که از یک طرف بندرعباس را به سیرجان و شبکه راهی مواصلاتی کشور منتهی به مرزهای هر چهار جهت جغرافیایی وصل می کند.

 

بنادر هرمزگان، از طریق مرزهای شمال شرقی منتهی به سرخس برای ترانزیت کالاهای تاجیکستان، قیرقیزستان، قراقستان و… و بنادر شمالی کشور منتهی به بنادر نوشهر و انزلی جهت ترانزیت کالاهای آذربایجان، اوکراین، لیتونی و لیتوانی و از همه مهم تر مرز بازرگان جهت ترانزیت کالاهای کشورهای اروپایی و مرزهای غربی برای ترانزیت کالاهای منطقه خودمختار کردستان و عراق متصل می شود. از طرف دیگر، در صورت توسعه راهی جاده مواصلاتی بندرعباس به جاسک و چابهار، بندرعباس، رودان و کرمان، بندرعباس به بندرلنگه و پارسیان و بوشهر، مزیت بندرعباس برای ترانزیت کالاهای کشورهای همسایه و دیگر کشورها افزایش می یابد.

 

آیا وجود مناطق آزاد در نزدیکی هرمزگان نیز از مزیت های اقتصادی استان محسوب می شود؟

مناطق آزاد کیش و قشم و یه ویژه قشم از اهمیت بالای برخوردارند. این دو جزیره با مساحت بیش از یک هزار کیلومتر مربع از مزیت های ترانزیتی بندرعباس به شمار می رود که با بهره گیری از امکاناتی بلاقوه، چون ایجاد انبارهای گمرکی، توزیع کالاهای ترانزیتی و حتی تکمیل، فرآوری و پردازش و بسته بندی کالاهای صادراتی و وارداتی، می تواند درآمد سرشاری نصیب استان و اقتصاد ملی کند.

 

چندین منطقه ویژه نیز در استان دیده می شود آیا این مناطق می تواند یک ظرفیت درآمدی برای اقتصاد باشد؟

 

مناطق ویژه اقتصادی خلیج فارس، شهید رجایی در حوزه هایی چون تولید محصولات معدنی و فلزی در بندرعباس فعالیت می کنند. فعالیت های مستقر در این مناطق به نحوی است که امکان تبدیل مواد اولیه به کالاهایی با خلوص بیشتر و کاهش حجم و وزن کالا و در نتیجه کاهش هزینه حمل را فراهم می کند. این موضوع با توجه به دستمزد پایین نیروی انسانی و هزینه کم انرژی در ایران، برای وارد کنندگان نیز صرفه اقتصاد خواهد داشت.

 

شما تا کنون به ظرفیت های ترانزیتی، مناطق ویژه و آزاد اشاره کرده اید سئوال مشخص ما این است که این ظرفیت ها چگونه می تواند موجب کسب درآمد و عدم وابستگی استان به درآمد نفتی شود؟

 

می توان با تمرکز بر این ظرفیت ها، اقتصاد را از وابستگی به نفت نجات داد. توسعه تزانزیت و ظرفیت تزانزیتی کالا از بندرعباس به آسیای میانه، اولین راهکار است. اگر حق ترانزیت را برای هر ۱۰۰۰ دلار، ۲ دلار در نظر بگیریم، می توان نتیجه گرفت که سهم بندرعباس از ترانزیت کالای این کشورها دو هزارم مجموع سهم این کشورها از تجارت جهانی است.

 

این درآمد در کنار اشتغالی که ایجاد می کند و سرمایه گذاری خارجی که به کشور وارد می شود، می تواند یک تحول و نقطه عطف اقتصاد منطقه ای باشد که دارای اثرات مثبت در اقتصاد ملی خواهد بود. البته برای استفاده از این ظرفیت باید توسعه و برنامه ریزی برای آموزش نیروی انسانی شاغل در نمایندگی های حمل و نقل بین المللی در بندرعباس، افزایش و بهینه سازی ناوگان حمل و نقل ریلی و جاده ای را در اولویت قرار داد.

 

اگر نکته دیگری مانده است، بفرمایید…

در سال ۹۰ ،استانداردهای مصوب در کنوانسیون تجدید نظر شن کیوتو در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است. توجه به ساماندهی و ایجاد سرعت در انجام تشریفات گمرکی با توجه به رویکرد این استاندارد، راه حل اساسی برای افزایش درآمد است.

اجرای کنوانسیون کانتینرها، استانداردسازی جاده های شرقی و غربی و شمال استان مطابق استانداردهای بین المللی جاده های ترانزیتی، افرایش سرعت ناوگان ریلی از مبدا بندرعباس و تخلیه و بارگیری در بنادر و توسعه انبارهای گمرکی با استفاده از شاخص های فدراسیون بین المللی انبارهای گمرکی، بخش دیگری از ظرفیت های اولویت داری است که می تواند با ظرفیت های فعلی ما فعال شود. این ها در راستای اقتصاد ملی است و می تواند جایگزینی برای اقتصاد غیرنفتی در استان هرمزگان باشد.

 

انتهای پیام/ی

برچسب ها: , ,
لینک کوتاه : http://www.hormoz.ir/?p=320274
این خبر را به اشتراک بگذارید
دیگر رسانه ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

6,213 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

یادداشت

گفتگو

بین الملل