تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
کانال رسمی تلگرام شبکه اطلاع رسانی هرمز
کد خبر : 125913
تاریخ انتشار:سه شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰:۴۷| تعداد نظرات :بدون دیدگاه
پ

تاثیر آزاد سازی نرخ پروازهای هوایی بر کیشوندان

  به گزارش پایگاه خبری هرمز به نقل از کیش پرس، بر اساس آنچه در قوانین ذکر شده است؛ آزادسازی قیمت بلیت هواپیما از اهداف ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه است که براساس آن، نرخ بلیت هواپیما براساس تقاضای بازار و شرایط خاص پروازی تعیین می‌شود. در ماده ۱۶۱ برنامه پنجم توسعه آمده است […]

تاثیر آزاد سازی نرخ پروازهای هوایی بر کیشوندان

 
به گزارش پایگاه خبری هرمز به نقل از کیش پرس، بر اساس آنچه در قوانین ذکر شده است؛ آزادسازی قیمت بلیت هواپیما از اهداف ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه است که براساس آن، نرخ بلیت هواپیما براساس تقاضای بازار و شرایط خاص پروازی تعیین می‌شود.

در ماده ۱۶۱ برنامه پنجم توسعه آمده است که دولت باید تا پایان سال اول برنامه نسبت به متنوع‌سازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی در بخش بار و مسافر اقدام کند و از ابتدای سال سوم برنامه با آزادسازی کامل نرخ حمل و نقل هوایی، قیمت خدمات فرودگاهی، شبکه پروازی، لغو تخفیفات تکلیفی و هرگونه معافیت در زمینه بهره‌برداری از خدمات ناوبری هوایی، فرودگاهی، نشست و برخاست، خدمات پروازی، واگذاری اماکن و سایر موارد مرتبط را واقعی ‌کند که این مورد تکلیف دولت برای انجام ماده ۱۶۱ بند ب است.
اگرچه تحریم‌های پی در پی صنایع هوایی و شرکت‌های هواپیمایی، ناوگان هوایی کشور را در سال‌های اخیر با مشکلات جدی مواجه کرد. به گزارش جامعه خبری تحلیلی الف دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در این زمینه گفته بود: «هزینه‌های تعمیر و نگهداری هواپیماها ممکن است که ۵ تا ۶ درصد هزینه‌های یک ایرلاین را به خودش اختصاص دهد. اما با هواپیماهایی که در ایران داریم حدود ۲۵ درصد هزینه‌های ایرلاین‌ها مربوط به تعمیر و نگهداری هواپیما است.»

از سویی دیگر نقص‌های متعدد فنی که در پروازهای کشور رخ می‌دهد، نشان از آن دارد که عمر ناوگان هوایی کشور به شدت بالا رفته و نیاز به نوسازی و بهسازی آن بشدت احساس می‌شود. شاید این آزاد سازی گامی در جهت توسعه ناوگان هواپیمایی کشور تلقی می شد اما هنوز هم ما با هواپیماهای فرسوده سفر می کنیم.
به گفته مسئولان یکی دیگر از دلایل آزاد سازی نرخ هواپیما می تواند افزایش سطح خدمات در ایر لاین های کشور باشد تا هر هواپیما بر اساس خدماتی که ارائه می دهد نرخ های بلیط ها را تعیین کند. اما با وجود همه اهداف اعلام شده و اظهار نظر “علی محمد نوریان” قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی مبنی بر اینکه با اجرایی شدن  این موضوع در برخی  از مسیرها قیمت ها کاهش می یابد و از سوی دیگر سطح خدمات و انتخاب مردم نیز افرایش می یابد”. در بسیاری از مسیرهای پروازی چون کیش- تهران، شاهد افزایش زیاد قیمت بدون تغییر در شکل ارائه خدمات هستیم.
با افزایش نرخ بلیط و عدم استقبال مردم از سفرهای هوایی شرکت های هواپیمایی اقدام به کاهش پروازها کرده اند.
اما آنچه کارشناسان اقتصادی به آن معتقدند حکایت از آن دارد که مشکلات روزافزون اقتصادی به خصوص در شرکت های هواپیمایی با این راهکار جدید حل نخواهد شد و تنها نتیجه آن کاهش سفرهای هوایی و بوجود آمدن مشکلات جدید برای کسانی است که سریعترین و شاید مهمترین مسیر ارتباطی آنان با سرزمین اصلی پرواز است.

IMG11415093
«فتاح سعیدی» یکی از کارشناسان اقتصادی می گوید: جزیره کیش به عنوان یکی از قطب های گردشگری شاید با توسعه امکانات در بخش هایی همچون هتل ها و بازارها تلاش برای جذب گردشگر عملی بس مفید باشد اما آنچه تمامی تلاش های مسئولان این بخش ها را تحت تاثیر قرار می دهد رساندن مسافران به سرزمین تشنه ای است که مسافران به جزیره کیش است.
وی افزود: با توجه به آزاد سازی نرخ بلیط و ناتوانی دستگاه های نظارتی بر کنترل قیمت ها حتی با وجود بسته شدن برخی از شرکت های هواپیمایی در برخی مقاطع موقت به دلیل گرانفروشی بلیط های هواپیما نخواهیم توانست به آرزوهای خود دست پیدا کنیم.
این اقتصاد دان تصریح کرد: جزیره کیش یک شهر توریستی است که هر گونه نوسانات در حضور گردشگران می تواند ضربه ای ناخواسته به اقتصاد کیش وارد کند.
سعیدی با بیان اینکه رشد و توسعه در سرزمین اصلی شاید به بسیاری دلایل وابسته باشد اما در جزیره کیش اولین چیزی که اقتصاد این شهر توریستی را تحت تاثیر قرار میدهد کاهش حضور گردشگران در جزیره مرجانی کیش است.
وی تلاش کشورهای خارجی در توسعه صنعت هوایی را یکی از بزرگترین سرمایه های گردشگری خواند و افزود: با توجه به نرخ هایی که گاه به صورت کاذب نیز بیان می شود تورهای گردشگری به کشورهای همسایه با نرخ هایی بسیار پایین اقدام به جذب مسافر می کنند. این مسئله موجب می شود تا در کنار گرانی اجناس در جزیره که امروزه به یکی دیگر از معضلات کاهش گردشگران تبدیل شده است رغبت برای سفر به جزیره کیش از سوی مسافران کاهش یابد.
این کارشناس اقتصادی در بخش دیگری از سخن خود به فرسودگی ناوگان هوایی کشور اشاره کرد و تصریح کرد: با وجود گران شدن نرخ پروازهای هوایی فرسوده بودن ناوگان هواپیمایی کشور نیز از دیگر معضلاتی است که به عدم تمایل استفاده از هواپیما برای سفر دامن می زند.
وی افزود: با وجود عدم امنیت جاده ای در سفر و طولانی بودن مسیرها در برخی سفرها از نقاط مختلف کشور شاید هواپیما یکی از انتخاب های در اولویت باشد اما امروز می بینیم که با وجود تمامی این مسائل بر تعداد سفرهای جاده ای و دریایی افزوده شده و از میزان مسافرت های هوایی به صورت چشمگیری کاسته شده است.
سعیدی با بیان اینکه افزایش نرخ بلیط هواپیما تاثیر نامطلوبی بر زندگی ساکنان جزیره خواهد داشت اظهار داشت: آزاد سازی نرخ بلیط هواپیما تاثیر مستقیمی بر زندگی کیشوندان خواهد داشت. زیرا بسیاری از کیشوندان تنها یک بار در سال قادر به سفر به سرزمین اصلی و شهرهای خود بودند که با این افزایش نرخ این امکان نیز از آنان گرفته می شود.
«سمانه تبریزی» یکی از کیشوندان جزیره که برای بازگشت از شهر خود در تابستان مجبور به پرداخت مبلغ ۲۹۰ هزار تومان برای هر نفر شده یود گفت: من باید به این سفر می رفتم و چاره ای نداشتم با بلیط ۱۳۰ هزار تومانی رفتم و با بلیط ۲۹۰ هزار تومان مجبور به بازگشت شدم.
وی افزود: کسی پیدا نمی شود که پاسخگو باشد و آژانس های هواپیمایی هم می گویند دست ما نیست. شما بگویید اگر کسی که کارگر است و حتی برای یک زندگی ساده در پیچ و خم زندگی مانده است چگونه باید یک چنین هزینه ای را بپردازد؟
تبریزی با بیان اینکه ساکنان جزیره کیش بومی نیستند و از شهرهای مختلف به این جزیره مهاجرت کرده اند گفت: بسیاری از مردم این شهر کارگرند و در این شهر کسی را هم ندارند و در سال یک بار با زحمت بسیار برای دیدن خانواده های خود سفر می کردند؛ حالا با شرایط جدید این امکان هم از آن ها گرفته شده است.
وی ادامه داد: همینطوری هم بسیاری از ما مشکل تنهایی را داریم و دلمان به همین یک سفر خوش بود که آن را هم از ما گرفتند.
«فاطمه نبی» یکی از کارشناسان روانشناسی در این ارتباط گفت: دوری از خانواده ها و افراد فامیل یکی از مسائلی است که از نظر روحی تاثیر نامطلوبی بر افراد می گذارد.
وی افزود: با توجه به اینکه بسیاری از اقشار حاضر در جزیره کیش از خانواده و فامیل خود دور هستند گاه موجب افسردگی و بیماری های روحی می شود که با عدم توانایی این افراد در دید و بازدید با خانواده این شرایط تشدید شده و بر کار و توانایی نیروی کاری نیز تاثیر مستقیم خواهد داشت.
جزیره کیش با ۹۲ کیلومتر مربع مساحت در میان آب های گرم خلیج فارس، ارتباط مواصلاتی خشکی با سرزمین اصلی ندارد و مهمترین راه ارتباطی این جزیره کوچک با سرزمین اصلی استفاده از امکانات پروازی است که با وجود آزاد سازی نرخ و قیمت های بسیار بالای بلیط های هواپیما رفت و آمد مسافران و گردشگران تحت الشعاع  قرار گرفته است که تاثیرات نامطلوب آن هر روز بیش از پیش آشکار خواهد شد.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://www.hormoz.ir/?p=125913
این خبر را به اشتراک بگذارید
دیگر رسانه ها
نظرات بینندگان
تعداد نظرات: بدون نظر
ارسال نظر





  • نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
  • توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.

یادداشت

گفتگو

بین الملل