تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
کانال رسمی تلگرام شبکه اطلاع رسانی هرمز
کد خبر : 242991
تاریخ انتشار:چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵| تعداد نظرات :بدون دیدگاه
پ
مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در گفتگو با هرمز:

راه اندازی شهر لجستیکی درهرمزگان/فعالیت مجدد ۱۶خط کشتیرانی پس ازاجرای برجام/بندررجایی بندرکانونی منطقه می شود

مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به برنامه های بلند مدت صنعت حمل و نقل در دوران پسابرجام اظهار کرد:بندر شهید رجایی با اجرای ۵ حوضچه جدید و احداث بیش از ۱۲ هزار متر اسکله به عنوان بندر کانونی منطقه نقش آفرینی می کند.

راه اندازی شهر لجستیکی درهرمزگان/فعالیت مجدد ۱۶خط کشتیرانی پس ازاجرای برجام/بندررجایی بندرکانونی منطقه می شود

ابراهیم ایدنی، مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی هرمز با اشاره به شرایط بنادر استان در دوران پسابرجام گفت: هم اکنون ۱۶ خط کشتیرانی فعالیت خود را با بندر شهید رجایی از سر گرفته یا برای ورود به بنادر ایران برنامه ای تدوین و توافق های اولیه را انجام داده اند

 

وی با بیان اینکه بهره مندی از ظرفیت بندر شهید رجایی در کریدور شمال-جنوب قیمت تمام شده کالا را تا ۴۰ درصد و زمان آن را تا ۳۰ درصد کاهش می دهد، اظهار کرد: هم اکنون ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در بندر شهید رجایی ۹۰ میلیون تن است که ۲۰ میلیون آن می تواند در خدمت فعالیت های ترانزیتی و ترانشیپی قرار گیرد.

 

ایدنی افزود: بندر شهید رجایی با موقعیت ممتاز جغرافیایی، برخورداری از تجهیزات و امکانات پیشرفته، مهم ترین  بندر ایران و یکی از بنادر پراهمیت خاورمیانه، از جایگاه ویژه ای در عرصه تجارت جهانی برخوردار است.

 

وی تصریح کرد: قرار گرفتن در دهانه ورودی خلیج فارس و تنگه هرمز، اتصال به شبکه بین المللی راه آهن، بهره مندی از تجهیزات پیشرفته، امکان واگذاری زمین، انبار و دیگر امکانات به سرمایه گذاران بخش خصوصی و ده ها مزیت دیگر سبب شده است تا به یکی از موفق ترین سازمان های بندری خاورمیانه تبدیل شود.

 

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان تاکید کرد: این مجتمع بندری با موقعیت راهبردی خود، دستیابی صاحبان کالا به منطقه آسیای مرکزی و خاورمیانه را از طریق مطمئن ترین، مناسب ترین، ارزان ترین و کوتاه ترین راه میسر ساخته است.

 

وی یادآور شد:  منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی، ضمن برخورداری از بیشترین حجم جابجایی کالاهای غیرکانتینری، به ویژه محصولات فولادی، فله خشک ، فله مایع و فرآورده های نفت خام ، با جذب بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی طی ۲۰ سال اخیر، در آستانه تحولی شگرف در کل دوران حیات خود قراردارد.

 

ایدنی ادامه داد: بندر شهید رجایی شامل ۴۰ پست اسکله با دارا بودن دو حوضچه اصلی، باعث ایجاد دو بندر مستقل به نام های بندر شهید رجایی و بندر نفتی خلیج فارس در جوار هم شده همچنین بزرگترین حوضچه این منطقه ویژه اقتصادی، با بیش از ۳۰ اسکله “بندر شهید رجایی” نام دارد که دو بازوی موج شکن ۱۶۰۰ متری آن را در بر گرفته و فضایی به وسعت ۳ میلیون متر مربع را برای تردد کشتی ها فراهم کرده است.

 

وی اظهار کرد: این حوضچه اصلی از سه حوضچه فرعی جداگانه تشکیل شده که از قابلیت پهلودهی همزمان به ۲۲ کشتی اقیانوس پیما در اسکله های موجود برخوردار است و علاوه بر این، دو پست اسکله مخصوص کشتی های تانکر اقیانوس پیما (دلفین) نیز در ضلع شرقی حوضچه اصلی واقع شده است که از طریق خطوط لوله به مخازن نگهداری فرآورده های تولیدی پالایشگاه نفت بندرعباس متصل می باشد

 

مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به تاثیر برجام بر تجارت دریایی استان گفت: ورود مستقیم خطوط کشتیرانی به بنادر دنیا موجب می شود هزینه تمام شده ورود کالا به کشور به ازای هر تن ۱۰۰ دلار کاهش یابد و کالاها ۷ تا ۱۴ روز زودتر به مقصد برسند.

 

وی اظهار کرد: هم اکنون بالغ بر ۱۰ هزار  فعال دریایی و بندری در مجموعه بنادر تجاری استان فعالیت دارند که زمینه سرمایه گذاری و اشتغال بیشتر با افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی و مشارکت شرکت های خارجی فراهم خواهد شد.

 

ایدنی یادآور شد: این مجموعه عظیم بندری در نقطه مرکزی نوار ساحلی جنوب کشور و در استان هرمزگان (با بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر نوار ساحلی) واقع شده، که به واسطه قرار داشتن در جوار صنایع بزرگ این استان و همچنین برخورداری از زیرساخت ها و روش های مختلف حمل و نقل و اتصال به شبکه بین المللی راه آهن و جاده تاریخی ابریشم، نقشی کلیدی را در صنعت حمل و نقل کشور ایفا نموده است.

 

وی با بیان اینکه بندر شهید رجایی به عنوان مهم ترین بندر تجاری ایران با ده ها بندر مطرح جهان مرتبط است، تصریح کرد: منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در وضعیت فعلی ۲۴۰۰ هکتار وسعت دارد که در این اراضی، ۲۲۰ هکتار محوطه بارانداز و ۲۴ هکتار انبار مسقف احداث شده است.

این مقام مسئول افزود: دریانوردان باتجربه و یدک کش های پرقدرت ضمن بهره مندی از پیشرفته ترین سامانه کنترل ترافیک دریایی خلیج فارس و همچنین با در اختیار داشتن مرکز مدرن جستجو و نجات دریایی، وظیفه هدایت ایمن کشتی های غول پیکر را در حوضچه اصلی و حوضچه های فرعی این بندر، به انجام می رسانند تا واردات و صادرات بالغ بر نیمی از حجم کل مبادلات بازرگانی کشور، در اسکله هایی به طول بیش از ۶ کیلومتر در ۴۰پست، در ایمنی کامل و کوتاه ترین زمان ممکن به انجام رسد.

 

وی با اشاره به استقرار ۵۳ کیلومتری خطوط ریلی در بندر شهید رجایی بیان داشت: این اقدام، آغاز برداشتن گامی بزرگ در راستای رهایی از اقتصاد تک محصولی، اتصال قطب های مهم معدنی و صنایع بزرگ اقتصادی به راهبردی ترین بندر کشور و ایجاد دسترسی برای همسایگان شمالی ایران و کشورهای آسیای میانه به آب های نیلگون خلیج فارس بوده است.

 

ایدنی تصریح کرد: منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با دارا بودن ساختمان های متعدد اداری، رفاهی، پایانه های مجهز کانتینری، کالای متفرقه، غلات، ریلی، نفتی، روغن نباتی، سایر تاسیسات زیربنایی و سیستم های پیشرفته دریایی مانند سامانه کنترل ترافیک دریایی(VTS) همراه با مدیریت اموری مانند ایمنی دریانوردی، اعمال کنوانسیون های بین المللی در زمینه های جستجو و نجات، محیط زیست دریایی و … در زمره ۱۰۰ بندر برتر جهان قرار گرفته است.

 

وی ادامه داد:  منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی، ضمن بهره مندی از زیر ساختهای لازم برای توسعه و ملزوماتی چون  شبکه های آب،  برق، تلفن، فناوری اطلاعات و فیبر نوری از اراضی پشتیبانی جهت واگذاری به سرمایه گذاران، برای انجام فعالیت های صنعتی،  خدماتی،  نفتی و پشتیبانی در قالب قراردادهایBOOT  وBOT ، اجاره کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برخوردار بوده و تجار و صاحبان کالا می توانند بدون پرداخت سود و عوارض گمرکی، از امکان ورود تجهیزات، قطعات یدکی و مواد اولیه برخوردار و برای کالاهای ساخته شده در منطقه از معافیت های گمرکی به میزان ارزش افزوده بهره مند شوند.

 

مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به علاقه مندی سرمایه گذاران و شرکت های داخلی و خارجی برای  سرمایه گذاری در این بندر گفت: سرمایه گذاران در صورت تمایل می توانند به آسانی به اسکله های این بندر دسترسی داشته باشند همچنین برای احداث ساختمان ها و یا انبارهای مورد نیاز خود در محوطه ای به وسعت بیش از ۷٫۵ کیلومتر مربع، محلی را انتخاب نموده و از هر نقطه این دروازه تجارت جهانی، به خط ریل اختصاصی و خطوط گسترده شبکه بین المللی راه آهن دسترسی داشته باشند.

 

وی با اشاره به برنامه های بلند مدت صنعت حمل و نقل در دوران  پسابرجام اظهار کرد:بندر شهید رجایی در فازهای بعدی توسعه خود در بخش دریایی مصمم است با اجرای ۵ حوضچه جدید و احداث بیش از ۱۲ هزار متر اسکله در ۳۹ پست، در بازه زمانی ۲۰۲۰، ۲۰۳۰ و نهایتاً ۲۰۴۰ میلادی، ضمن دستیابی به ظرفیتی معادل۲۰میلیون TEU، به عنوان بندر کانونی منطقه در برنامه های آتی نقش آفرینی کند.

 

ایدنی تصریح کرد:  به موازات احداث حوضچه ها و ساخت اسکله های جدید، افزایش پسکرانه های این بندر به میزان دو برابر مساحت کنونی در دستور کار قرار دارد همچنین  الحاق این اراضی جدید به منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی، یک شهر لجستیکی بزرگ را در جوار بزرگترین بندر تجاری کشور شکل خواهد داد تا بسترسازی لازم برای پیوستن این بندر به باشگاه بنادر نسل سومی جهان فراهم شود.

 

مقام ارشد حوزه دریایی استان تاکید کرد:همزمان با توسعه فیزیکی این بندر، تلاش هایی برای توسعه زیرساخت ها، به کارگیری نیروی انسانی کارآمد، تجهیزات مدرن، تکنولوژی هوشمند، زیرساخت های مخابراتی همچون فیبر نوری، ارتباطات بی سیم و مخابرات دریایی، فن آوری های نوین ارتباطی در بخش IT (از جمله نرم افزارهای عملیاتی و مدیریتی)، پنجره واحد خدمات و همچنین ترغیب بخش خصوصی به سرمایه گذاری در بندر شهید رجایی در جریان است تا این مجموعه عظیم بندری، حرکتی شتابان را برای گرفتن سهم بیشتر از حمل و نقل دریایی و تجارت بین المللی آغاز نموده و برای قرار گرفتن در جایگاه نخست بنادر منطقه در افق چشم انداز ۲۰ ساله کشور، برنامه هایی را به اجرا درآورد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان خاطر نشان کرد: ایجاد و راه اندازی شهر لجستیکی، طراحی و راه اندازی نرم افزار جامع بندری(PCS)، ساخت و راه اندازی آزادراه شهید رجایی، ساخت و راه اندازی ترمینال ریلی- نفتی، ساخت و راه اندازی ترمینال ریلی- مواد معدنی، طراحی و راه اندازی ترمینال مکانیزه غلات، طراحی و راه اندازی ترمینال مکانیزه مواد معدنی، تدوین و اجرای برنامه جامع توسعه منابع انسانی، برنامه ریزی و راه اندازی ترمینال کالاهای سردخانه ای، توسعه دریایی و ایجاد حوضچه های جدید عملیاتی در غرب بندر و احداث ساختمان خدمات ریلی در محوطه بندری از برنامه های دیگر توسعه آتی بندر است.

 

 

 

انتهای پیام/م

برچسب ها:
لینک کوتاه : http://www.hormoz.ir/?p=242991
این خبر را به اشتراک بگذارید
دیگر رسانه ها
نظرات بینندگان
تعداد نظرات: بدون نظر
ارسال نظر





  • نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
  • توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.

یادداشت

گفتگو

بین الملل