تبلیغات تولید ایرانی تبلیغات تبلیغات
کانال رسمی تلگرام شبکه اطلاع رسانی هرمز
سیاسی
کد خبر : 435610
تاریخ انتشار:یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶| تعداد نظرات :بدون دیدگاه
پ
آشفته بازار لوازم التحریر در آستانه ماه مهر؛

برندهای خارجی بر پیکر الگوهای بومی می تازند+تصویر

با وجود اقدامات صورت گرفته در حوزه تولید لوازم التحریر ایرانی با الهام از الگوهای بومی و مذهبی تاکنون نتیجه مطلوب حاصل نشده از این رو برندها و الگوهای خارجی یکه تاز آشفته بازار لوازم التحریر هرمزگان هستند.

برندهای خارجی بر پیکر الگوهای بومی می تازند+تصویر

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛با نزدیک شدن به ماه مهر و بازگشایی مدارس گوشه کنار شهر حضور کودکانی را به تصویر می کشد که به همراه والدینشان در حال خرید مایحتاج مدرسه هستند؛چهره های شادمان و ذوق زده از خرید کیف، کفش و لوازم التحریر تم ثبات این روزها در بازار است.

حال و هوای مدرسه و مهر بر شهر حاکم است و اکثر خانواده‌ ها در تکاپوی خرید مایحتاج تحصیلی فرزندان راهی بازار فروش لوازم التحریر مدارس هستند گویی مارتن خرید و فروش ملزومات تدریس و تحصیل به پا شده است.

موضوعی که در سال های اخیر با وجود اطلاع‌رسانی در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی همچنین تاکید بر استفاده از کالاها داخلی با طرح و لعاب بومی می شود همچنان اجناس خارجی بی کیفیت در بازار لوازم التحریر بیش از پیش خودنمایی می‌کند.

تنوع بالا طرح ها و رنگ ها، تبلیغات گسترده غرب، هجوم شخصیت های کارتونی خارجی و اشباح بازار با این لوازم التحریر موجب شده تا مشتریانی که به دنبال تامین اقلام مورد نیازشان هستند به دنبال این اجناس کشانده شوند.

جولان تصاویر و الگوهای غربی بر روی دفاتر و لوازم التحریر دانش آموزان ایرانی همچنین وفور محصولات وارداتی در بازارها موجب شده تا تصاویر بومی و مذهبی سهم اندکی از این آشفته بازار داشته باشند و در حاشیه قرار بگیرند.

 

 

این مساله در حالی با بی توجهی مسئولان فرهنگی رواج یافته که استفاده از الگوهای کاذب غربی در لوازم التحریر موجب می شود تا آینده سازان به جای انتخاب الگوهای اسلامی و بومی به سراغ الگوهای غربی بروند و در این سیر تدریجی ایران اسلامی را بر اساس ذهن های اشباح شده از فرهنگ غرب اداره کنند.

هر چند سالهای اخیر تاکیدات فراوانی بر فرهنگ سازی و استفاده از نقوش و طرهای بومی محلی شده اما اقبال طرح های ملی در هجوم الگوهای بیگانه کمرنگ است و تولیدکنندگان داخلی را مجبور به استفاده از نام و نشان های وارداتی کرده است.

از سوی دیگر قیمت های رو به افزایش لوازم التحریر موجب شده تا اقلام بی کیفیت چینی با قیمت های اندک وارد بازار شود و در ابتدای راه سهم بسزایی را از آن خود کند؛محصولاتی با ظاهر فریبنده و شکل و شمایلی مورد پسند دانش آموزان در قیمت های دو هزار و یا سه هزار تومان خانواده هایی که توان تهیه تولیدات داخلی ندارند را به این سمت از بازار سوق داده است.

 

در سالهای اخیر نمایشگاه عرضه لوازم التحریر و ملزومات مدرسه در آستاه سال تحصیلی با هدف کنترل قیمت ها و نظارت بر چگونگی عرضه محصولات در بندرعباس و سایر شهرستانها برگزار می شود،هرچند این نمایشگاهها به بهانه کنترل قیمت ها و عرضه مستقیم محصولات برگزار می شوند اما کیفیت پایین اقلام و عرضه محصولات خارجی و خودنمایی کالاهای با طرح های غربی بیانگر موضوع دیگری است.

امسال نیز به رسم هر سال نمایشگاه عرضه مستقیم کالا ویژه بازگشایی مدارس از ۱۵ تا ۲۳ شهریور در محل دائمی نمایشگاه‌های بندرعباس واقع در سه راه جهانبار برپا شد این نمایشگاه ۳۳۰ غرفه با مایحتاج مورد نیاز مردم و دانش آموزان  از جمله پوشاک و لوازم‌التحریر در آنها عرضه شد.

اما نحوه برگزاری نمایشگاههای فصلی در بندرعباس با انتقاد مسئولان حوزه های بازرگانی و اقتصاد استان را بهمراه داشته از این رو عبدالحمید جلالی، رییس اتاق اصناف بندرعباس با اشاره به سنت برپایی نمایشگاه‌ها در زمان افزایش تقاضا در بازار، اظهار کرد:با سیستم نمایشگاهی مخالفیم چون در شرایط فعلی هم با تثبیت قیمت و هم با انباشت کالا مواجهی ام و دیگر بحث نمایشگاه عرضه‌ی فصلی کالا محلی از اعراب ندارد.وی افزود: نمایشگاه مساله‌ای روانی در جامعه به وجود می‌آورد و مردم با هجوم به این اماکن طعمه‌ یک سری افراد می‌شوند که اجناس بی‌کیفیت خود را از دیگر استان‌ها به هرمزگان سرازیر کرده‌اند و تنها به جیب خودشان فکر می‌کنند.

جلالی گفت: در این شرایط تشخیص کیفیت کالای عرضه شده برای همه‌ی خریداران ممکن نیست و تصور اکثریت بر خرید کالای مشابه با قیمت پایین‌تر است.

رییس اتاق اصناف بندرعباس اضافه کرد: دارندگان غرفه در این نمایشگاه‌ها مالیاتی پرداخت نمی‌کنند اما در مقطعی که تقاضا در بازار افزایش می‌یابد به استان ما می‌آیند و جلوی ارتقا و پیشرفت اصناف هرمزگان را می‌گیرند.

وی بیان کرد: فعالیت این افراد باعث خروج سرمایه از بازار استان می‌شود و در نهایت چندان برای مردم هرمزگان نیز دستاورد خوبی نخواهد داشت.

جلالی ادامه داد: فلسفه‌ نمایشگاه به نمایش گذاشتن اجناس برای معرفی و بازاریابی است و شما در هیچ کجای دنیا مشاهده نمی‌کنید که به اسم نمایشگاه اقدام به فروش کالا و ایجاد رقابت ناسالم با اصناف بکنند.جلالی اضافه کرد: نمایشگاه باید ویترین نمایش باشد اما در کشور ما این مفهوم وارونه شده است و اگر نمایشگاهی هم قرار است برگزار شود باید نمایندگی توزیع را به اصناف مقصد بدهد و خود حق توزیع در قالب نمایشگاه را ندارند.

 

 

انتهای پیام/

 

برچسب ها: , , ,
لینک کوتاه : http://www.hormoz.ir/?p=435610
این خبر را به اشتراک بگذارید
دیگر رسانه ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

6,121 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

یادداشت

گفتگو

بین الملل