تبلیغات تولید ایرانی تبلیغات تبلیغات
کانال رسمی تلگرام شبکه اطلاع رسانی هرمز
کد خبر : 73538
تاریخ انتشار:دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۸:۵۸| تعداد نظرات :بدون دیدگاه
پ

بدنه اجرایی کشور، جوان می‌شود/ به جای خودرو باید در صنعت کشتی‌سازی سرمایه‌گذاری می‌کردیم

جوان‌ترین نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به فعالیت‌های خود در زمینه توزیع عادلانه شغل در استان هرمزگان، توجه مسئولان به کشتی‌سازی، صیادی و صنایع دریایی و همچنین ارتقای سطح علمی استان، از تلاش مجلس برای جوان‌سازی بدنه اجرایی کشور خبر داد.شبکه اطلاع‌رسانی هرمز- روز یکشنبه، دهم آذرماه، روز مجلس بود. این روز به‌مناسبت شهادت […]

بدنه اجرایی کشور، جوان می‌شود/ به جای خودرو باید در صنعت کشتی‌سازی سرمایه‌گذاری می‌کردیم

جوان‌ترین نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به فعالیت‌های خود در زمینه توزیع عادلانه شغل در استان هرمزگان، توجه مسئولان به کشتی‌سازی، صیادی و صنایع دریایی و همچنین ارتقای سطح علمی استان، از تلاش مجلس برای جوان‌سازی بدنه اجرایی کشور خبر داد.شبکه اطلاع‌رسانی هرمز- روز یکشنبه، دهم آذرماه، روز مجلس بود. این روز به‌مناسبت شهادت عالم سیاستمدار، آیت‌الله سید حسن مدرس، به این نام خوانده شده است. به این بهانه به سراغ ابوالقاسم جراره، نماینده جوان مردم هرمزگان، رفتیم و در دفتر کارش در ساختمان مجلس شورای اسلامی با او گفت‌وگو کردیم. این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

* امروز روز مجلس است. به عنوان مقدمه، قدری راجع به نقش و ساختار مجلس توضیح دهید.

وقتی اسم مجلس می‌آید به یاد مرحوم شهید مدرس می‌افتیم. شهید مدرس نمونه شایسته‌ای از یک نماینده مجلس است که هم در سیاست شاخص بود و هم در دیانت. اگر بخواهیم مجلس موفقی داشته باشیم که منجر به تولید قانون مناسب برای کشور شود باید نگاه مدرس و منش مدرس بر مجلس ما حاکم شود. جا دارد این روز را که روز شهادت این مرد بزرگ است گرامی بداریم.

حضرت امام مجلس را در رأس امور می‌داند و حضرت آقا نمایندگان را عصاره فضایل ملت بر می‌شمارد. توجهی که بزرگان کشور به مجلس دارند نشان می‌دهد که نگاه ویژه‌ای به مجلس وجود دارد و انتظار عظیمی از آن می‌رود. حضرت امام تأکید می‌کنند که اگر مجلس اصلاح شود همه چیز اصلاح می‌شود. منشأ بسیاری از مشکلات، قانون نادرست یا نبود قانون است. اگر ما مجلس درستی داشته باشیم راه بسیاری از مشکلات را با قانون مناسب خواهیم بست. لذا مردم ما در شناخت و انتخاب افراد باید نگاهی عمیق داشته باشند.

آنچه که مردم از مجلس می‌بینند صحن علنی است اما مجلس یک بدنه کارشناسی هم دارد. پشت صحنه مجلس عرصه کارشناسی است. نماینده‌های مجلس بسته به تخصص، سابقه کاری و توانمندی در کمیسیون‌های تخصصی عضو می‌شوند.

مرکز پژوهش‌های مجلس، کتابخانه مجلس و اداراتی که در خود مجلس تشکیل شده‌اند نیز بازوهای کمکی و کارشناسی مجلس‌اند. معاونت‌هایی نیز در مجلس وجود دارند که به این نهاد کمک می‌رسانند. در این میان معاونت نظارت اهمیت بسیاری دارد. یکی از وظایف همه نمایندگان نظارت است. متأسفانه حوزه نظارت نمایندگان تاکنون یک مقدار کمرنگ دیده شده و جا دارد در این زمینه فعالیت بیشتری صورت گیرد.

* از اهم فعالیت‌های مجلس دهم برایمان بگویید.

یکی از کارهای مهمی که مجلس همه ساله انجام می‌دهد تصویب قانون بودجه است. سال گذشته مجلس قانون بودجه سنواتی را تصویب کرد و تا چند روز آینده قرار است دولت، بودجه سال ۹۳ را تقدیم مجلس کند. در کنار این، طرح‌ها و لوایح فراوانی بوده که در مجلس مطرح شده است.

* شما در این یک سال و چند ماه که از آغاز به کار مجلس دهم گذشته است چه فعالیت‌هایی برای استان هرمزگان انجام داده‌اید؟

حوزه کار مجلس، حوزه ملی است. نماینده بعد از اینکه با آرا و اعتماد مردم انتخاب می‌شود جایگاه ملی پیدا می‌کند. البته نماینده، مسایل مربوط به حوزه انتخابیه خود را نیز باید دنبال کند. یکی از درگیری‌های نمایندگان بحث اشتغال جوانان است که البته جزو وظایف دستگاه‌های اجرایی است. از دیگر دغدغه‌ها این است که در جذب نیرو اصول مراعات نمی‌شود.

نگرانی و دغدغه خود بنده برای استان هرمزگان در زمینه اشتغال‌زایی برای جوانان و به‌کارگیری نیروهای استانی است. من مشکل اصلی اشتغال در استان هرمزگان را تولید شغل نمی‌بینم بلکه مشکل در توزیع شغل است. تولید شغل در استان هرمزگان نسبت به میانگین کشوری، سطح مناسبی دارد منتها این شغل‌ها عادلانه توزیع نمی‌شود.

علت این امر هم چند مسأله است. یکی اینکه مدیریت‌های حاکم بر واحدهای ایجاد شغل، خصوصاً واحدهای صنعتی، وابستگی به استان هرمزگان ندارند. این امر سبب می‌شود که نیروی کار را از استان‌های دیگر تأمین کنند و حق جوان‌های استان ضایع شود.

از دیگر مسائلی که سبب شده اشتغال به طور ناعادلانه در استان توزیع شود واگذاری‌های غیرکارشناسی است که در دولت شکل گرفت. از آنجا که اصل ۴۴ به‌درستی و طبق اصول اجرا نمی‌شود سبب شده با نام خصوصی‌سازی حقوق مردم مورد اجحاف قرار گیرد. از طرفی در خصوصی‌سازی جایگاه نیروهای جوان نیز دیده نمی‌شود.

اگر محیط اشتغال محیط امنی نباشد قطعاً منابع دولتی و خصوصی دستخوش حوادثی خواهد بود که ناشی از بیکاری در آن منطقه هستند. بیکاری بار امنیتی و آسیب‌های اجتماعی به همراه خواهد داشت.

ما در زمینه اشتغال وارد شدیم، با مسئولین اجرایی صحبت کردیم و مشکلات ناشی از بیکاری را متذکر شدیم. پیگیری کردیم که کار در سطوح ملی دنبال شود تا در سطح استان نیروهای بومی به‌کارگیری شوند.

از دیگر مسائلی که باید پیگیری می‌شد این بود که سرمایه‌گذاری در استان شکل بگیرد. یکی از حوزه‌ها که می‌شود در استان روی آن سرمایه‌گذاری کرد حوزه صنایع دریایی است. اواخر دولت گذشته اعلام کردند به این نتیجه رسیده‌اند که باید در حوزه صنایع دریایی سرمایه‌گذاری کرد و این امر در دولت فعلی هم دنبال شده است. حوزه صنایع دریایی نیاز به سرمایه‌گذاری گسترده‌ای دارد.

اگر حتی کمتر از سرمایه‌گذاری فعلی در زمینه خودروسازی، در صنایع دریایی سرمایه‌گذاری می‌کردیم هم اشتغال بیشتری ایجاد می‌شد و هم پایدارتر بود.

صنعت کشتی‌سازی و صنعت دریایی از اهمیت ویژه‌ای در کشور برخوردار است. دولت هم این امر را پذیرفته است منتها مشکل این صنعت آن است که کسانی حاکم بر این مجموعه می‌شوند که نگاهشان نگاه کشتی‌سازی نیست. معمولاً مرکزنشینان برای کشتی‌سازی تصمیم می‌گیرند و این درست نیست. کسی که برای صنعت کشتی‌سازی تصمیم می‌گیرد باید خودش در متن صحنه باشد، در کنار دریا باشد و از نزدیک این فضا را لمس کرده باشد.

از دیگر کارهایی که انجام شده در حوزه کاهش اتکا به نفت است. ما خصوصاً در شرایط فعلی کشور باید از خام‌فروشی بکاهیم و به ارزش افزوده محصولات توجه کنیم. نیاز است که ما در فضای کشور توجه بیشتری به فضای درآمدی داشته باشیم. همان‌گونه که حضرت آقا هم تأکید می‌کنند باید اتکای به نفت را کاهش دهیم. این حوزه باید بسیار مورد توجه قرار گیرد. در این زمینه نیز جلسات متعددی گرفته شده است.

از دیگر حوزه‌هایی که بسیار برای استان مهم و قابل توجه است حوزه صید و صیادی است. متأسفانه این مسأله مورد توجه شیلات نیست و نگاه غلطی در این مجموعه نسبت به دریا و صید وجود دارد. متأسفانه با نگاه‌های غلط در این حوزه جلوی اشتغال مفید گرفته شده و زمینه اشتغال کاذب فراهم شده است. ما از مسئولین شیلات همواره خواسته‌ایم و می‌خواهیم که این نگاه غلط اصلاح گردد و در این حوزه به مسأله اشتغال توجه شود. ما تلاش می‌کنیم در جهت به‌روزرسانی نگاه به حوزه صید و صیادی و تغییر نگرش در این حوزه مسئولین شیلات را توجه بدهیم.

در این حوزه با روش‌های نوین پرورش میگو و ماهی، می‌توانیم حوزه‌های پرورش میگو و ماهی را افزایش دهیم و مخصوصاً با ورود جدی‌تر در زمینه صنعت مهم و پردرآمد آبزیان زینتی به صید و صیادی در استان رونق ببخشیم.

علاوه بر این‌ها آموزش عمومی و تخصصی شیلاتی از دیگر مسائلی است که بسیار در این حوزه مورد توجه است.

یکی دیگر از دغدغه‌ها و حساسیت‌های خود بنده نسبت به استان، عقب‌ماندگی‌ای است که ما در حوزه آموزش عالی و آموزش و پرورش نسبت به کشور داریم. این عقب‌ماندگی یک نقص دیرینه است. ما تا میانگین کشوری فاصله بسیاری داریم. ما در این زمینه جلسات متعددی برای بهبود کیفیت آموزشی هم با کارشناسان و هم با مدیران استانی گرفته‌ایم.

عمدتاً محصول کار آموزش و پرورش در کنکور سراسری متجلی می‌شود. بنده علت عمده این عقب‌افتادگی علمی و آموزشی را ناشی از کم‌کاری در این حوزه می‌دانم. ما قدر زحمات معلمین گرانقدر را می‌دانیم اما استان ما به لحاظ کیفیت آموزشی از سطح مناسبی برخوردار نیست و این سبب شده که سهم اندکی از ورود به دانشگاه‌های درجه اول را در کارنامه استان داشته باشیم.

اتفاقاً یکی از مشکلات اشتغال یعنی ضعف در پذیرش آزمون‌های استخدامی نیز ریشه در همین ضعف پایه علمی دارد.

هرچند با همین شرایط، ما جوان‌هایی داریم که در دانشگاه‌های خوب پذیرفته شده‌اند و امیدواریم که این جوان‌ها با کسب علم و بازگشت به استان بتوانند زمینه‌های شکوفایی هرچه بیشتر استان را فراهم کنند.

مسأله دیگری که در حوزه علمی و آموزشی باید مورد توجه قرار گیرد نیازسنجی علمی در حوزه آموزشی است. استان هرمزگان یک استان صنعتی و تجاری است. رشته‌هایی که در سطح استان مورد نیاز است بیشتر در حوزه‌های نفتی، صنعتی و پتروشیمی است اما متأسفانه ما در این زمینه تربیت نیروی انسانی مورد نیاز را نداریم یا اگر داریم اخیراً آغاز شده و بسیار اندک است.

به عنوان مثال الآن بزرگترین پالایشگاه کشور در استان هرمزگان در حال ساخت است. شرکت نفت ستاره خلیج فارس نیز از دیگر مراکز صنعتی استان است. این مراکز نیرو می‌خواهد. اگر ما نتوانیم نیروی مورد نیاز این مراکز را از استان تأمین کنیم طبیعتاً از استان‌های دیگر تأمین می‌شود. آن‌وقت مردم استان دوباره می‌بینند که در هرمزگان صنعت ایجاد شده اما نیرویش از جای دیگر تأمین می‌شود و این در روحیه مردم استان اثر منفی بر جا خواهد گذاشت.

نکته‌ای که در زمینه جذب مردم استان در مراکز صنعتی بسیار مهم است این است که جایگاه مردم هرمزگان  به سطح کارگران ساده تنزل نیابد و در سطوح تکنیسین و کارشناس از آن‌ها بهره گرفته شود.

استان ما در زمینه فعالیت‌های هنری نیز ظرفیت بالایی دارد.

بنده در حوزه آموزش عالی، هم در زمینه رشته‌ها و هم در زمینه دانشگاه‌های مورد نیاز، مسائل را پیگیری کرده‌ام. درخواست‌هایی هم به معاون اول رئیس‌جمهور و هم به وزارت علوم در این زمینه داده‌ایم.

دانشگاه صنعتی استان و دانشگاه صنعت نفت که مصوبه دولت گذشته است نیز مورد توجه بوده است.

با توجه به شرایط اقلیمی استان که ترکیب جمعیتی شیعه و اهل سنت را در کنار هم دارد، پیگیری‌هایی در زمینه تأسیس دانشگاه مذاهب اسلامی در استان شده است.

از دیگر مسائلی که در زمینه دانشگاهی پیگیری می‌شود استقرار دانشگاه علوم اقتصادی در استان است.

* مجلس در بین قوا چه جایگاهی دارد؟

سایر قوا به تبع مجلس، فعالیت می‌کنند. اینکه امام فرمودند مجلس در رأس امور است یعنی همین. مجلس اگر خوب قانون‌گذاری کند قطعاً فعالیت سایر قوا نیز مناسب خواهد بود اما اگر ما در این حوزه دچار چالش باشیم و لنگ بزنیم، سایر قوا هم می‌لنگند.

حوزه اجرایی با اینکه حوزه بسیار گسترده‌ای است همواره در زمینه رفع نقایص قانونی دست به دامان حوزه قانون‌گذاری است. ریل‌گذاری را که حضرت آقا اشاره کردند، مجلس باید انجام دهد. اگر مجلس قوانین درستی تدوین کند قوا محکوم به درست حرکت کردن هستند اما اگر این ریل‌گذاری درست انجام نشود راه‌های فرار از قانون وجود خواهد داشت.

* ارزیابی شما از تعامل دولت یازدهم با مجلس دهم در این مدت چیست؟

تعامل مجلس با دولت بسیار خوب بوده است. البته از آن طرف نمی‌شود دولت را محکوم به عدم همکاری کرد. هرچند در بسیاری موارد، نگرانی‌هایی وجود دارد. از جمله، مسئولیت‌هایی که دارد واگذار می‌شود برای مجلس و مجلسیان نگرانی‌هایی به وجود آورده است. در انتصابات انتظار این است که دولت از نیروهای توانمند، جوان و باتجربه استفاده کند.

هدف مجلس در تعامل با دولت غیر از کمک به دولت نیست و نخواهد بود. ما قوه مجریه را اجراکننده قوانین مجلس می‌دانیم. در مقابل، از دولت توقع می‌رود که مشکلات مردم را رفع کند و کشور را در مسیر معتدل و معنوی آن قرار بدهد. نیاز است دولت در حوزه‌های عمرانی و عمومی تدبیر کند. دغدغه اقتصاد و معیشت مردم و دغدغه اشتغال و مسکن جوانان از دغدغه‌های مهم مجلس است که البته دغدغه دولت هم هست. قطعاً مجلس در این زمینه هر کاری از دستش بر بیاید در تدوین قوانین خواهد کرد و انتظار دارد که دولت نیز همین مسیر را در کشور دنبال کند و تعامل منطقی با مجلس داشته باشد.

تعامل درحقیقت همان احترام متقابل دو طرف به یکدیگر، حرکت دو طرف در جهت رفع مشکلات و همکاری مشترک دو طرف با یکدیگر است.

نمی‌گوییم انتظار از دولت این است که تقابلی با مجلس نداشته باشد بلکه بالاتر از این، توقع این است که در حوزه تعاملی گام‌های مثبتی برداشته شود.

یکی از نگرانی‌های مجلس این است که دولت از مسیر تعادلی و اصولی خارج شود.

امیدواریم دولت در جهت رفع دغدغه‌های مجلس که دغدغه‌های مردم است گام‌های مثبتی بردارد.

* دولت یازدهم همان‌گونه که اطلاع داریم پیرترین دولت در میان تمام دولت‌های جمهوری اسلامی از آغاز تا کنون است. شما که جوان‌ترین نماینده مجلس هستید، میانگین سنی بالای دولت یازدهم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اتفاقاً یکی از چالش‌ها همین است. امروز یک طرح دوفوریتی داشتیم که در جهت جلوگیری از همین موضوع بود. ما به تجارب گذشتگان احترام می‌گذاریم و معتقدیم باید از این تجارب استفاده کرد اما در جایگاه‌های مناسب خودش.

این انتقاد به دولت یازدهم وجود دارد که در بسیاری از مسئولیت‌های اساسی از بازنشستگان استفاده کرده است.

دولت پیر به واسطه سن، اقتضای شرایط را ندارد. قوه مجریه همان‌گونه که از اسمش پیداست قوه‌ای است که اجرا، تلاش و کوشش جزء جدانشدنی آن است. این قوه درحقیقت به لحاظ اجرایی، موتور محرکه کشور است. وقتی این قوه تحرک لازم را نداشته باشد طبیعی است که حرکت اجرایی کشور کند خواهد بود.

ما اصراری نداریم کسانی که دولت به کار می‌گیرد تفکراتشان دقیقاً از جنس تفکرات بنده و امثال بنده باشد. ما می‌گوییم دولت از بین کسانی که می‌تواند با آن‌ها کار کند از نیروهای سالم و بانشاط استفاده کند نه نیروهایی که دیگر توان تحرک ندارند.

بر اساس طرحی که امروز کلیاتش با قید دو فوریت تصویب شد، دولت در سطوح پایین‌تر از وزرا اجازه استفاده از افرادی که بیش از ۳۰ سال کار کرده‌اند و افرادی که بالاتر از ۶۰ سال سن داشته باشند را ندارد.

اگر این طرح، قانون شود دولت موظف است ظرف ۱۵ روز تکلیف این افراد را مشخص کند و آن‌ها را از سمت‌هایشان کنار بگذارد.

* متشکرم که وقتتان را در اختیار ما قرار دادید.

مصاحبه‌کننده: ابوالفضل میرزاپور

انتهای پیام/

برچسب ها:
لینک کوتاه : http://www.hormoz.ir/?p=73538
این خبر را به اشتراک بگذارید
دیگر رسانه ها
نظرات بینندگان
تعداد نظرات: بدون نظر
ارسال نظر





  • نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
  • توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.

یادداشت

گفتگو

بین الملل