تبلیغات تولید ایرانی تبلیغات تبلیغات
کانال رسمی تلگرام شبکه اطلاع رسانی هرمز
کد خبر : 350991
تاریخ انتشار:پنج شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۸:۳۶| تعداد نظرات :بدون دیدگاه
پ

انتظار در اندیشه استاد شهید مرتضی مطهری

انتظار سازنده ، انتظاری تعهد آور و نیرو آفرین و تحرک بخش است و مومن هرگز در هیچ شرائطی امید خویش را از دست نمی دهند و تسلیم یاس و بیهوده گرایی نمی شوند .

انتظار در اندیشه استاد شهید مرتضی مطهری

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛انتظار از دیدگاه استاد شهید مرتضی مطهری مشتمل بر عنصر خوش بینی نسبت بر جریان کلی نظام طبیعت و سیر تکامل تاریخ و اطمینان به آینده است و امید و آرزوی تحقق این نوید کلی ، جهانی و انسانی در روایات اسلامی انتظار فرج خوانده شده است و افضل عبادات است و اصل انتظار از یک اصل قرآنی دیگر استنتاج می شود اصل حرمت یاس از روح الله .

مردم مومن هرگز و در هیچ شرائطی امید خویش را از دست نمی دهند و تسلیم یاس و ناامیدی و بیهوده گرایی نمی گردند .

انتظار فرج دو گونه است : انتظاری که سازنده است و تعهد آور و نیرو آفرین و تحرک بخش است و انتظاری که ویرانگر است و اسارت بخش و فلج کننده است میشود گفت نوعی اباحیگری است .

این دو نوع انتظار معلول دو نوع برداشت از ظهور مهدی موعود است و این دو نوع برداشت از دو نوع بینش درباره تحولات و انقلابات تاریخی ناشی می شود .

 انتظار ویرانگر : برداشت قشری از مردم از قیام و انقلاب مهدی موعود این است که صرفا ماهیت انفجاری دارد و فقط از گسترش ظلم و تبعیض ها و حق کشی ها و تباهی  ها ناشی می شود آن گاه که صلاح به صفر برسد حق و حقیقت هیچ طرفداری نداشته باشد جز نیروی باطل نیرویی حکومت نکند فرد صالحی در جهان یافت نشود این انفجار رخ می دهد و می توان گفت هر اصلاحی محکوم است زیرا یک نقطه روشن است تا در صحنه اجتماع نقطه روشنی هست دست غیب ظاهر نمی شود بر عکس هر گناه و هر فساد و هر ظلم و هر پلیدیی مقدمه صلاح کلی است و انفجار را قریب الوقوع می کند پس بهترین کمک به تسریع در ظهور و بهترین شکل انتظار ترویج و اشاعه فساد است و این گروه به مصلحان و مجاهدان با نوعی بغض و عداوت می نگرند زیرا آنان را از تاخیر اندازان ظهور می شمارند بر عکس اگر خود اهل گناه نباشند در عمق ضمیر و اندیشه با نوعی رضایت به گناهکاران و عاملان فساد می نگرند زیرا اینان مقدمات ظهور را فراهم می نمایند . و این نوع برداشت از قیام مهدی موعود و انتظار فرج منجر به نوعی تعطیلی در حدود و مقررات اسلامی می شود و با موازین اسلامی و قرآنی وفق نمی دهد .

انتظار سازنده : از آیات و روایات اسلامی استفاده می شود که ظهور مهدی موعود حلقه ای است از حلقات مبارزه اهل حق و اهل باطل که به پیروزی نهائی اهل حق منتهی می شود . سهیم بودن یک فرد در این سعادت موقوف به این است که آن فرد عملا در گروه اهل حق باشد مهدی نویدی است به اهل به عمل صالح و مظهر پیروزی نهائی اهل ایمان و ظهور مهدی منتی است بر مستضعفان و  وسیله ای است برای پیشوا شدن آنان و مقدمه ای برای وراثت آنها خلافت الهی را در روی زمین تحقق بخش وعده ای است که خداوند در کتب آسمانی به صالحان داده است .

قیام مهدی ، برای حمایت مظلومانی است که مستحقان حمایت دارند سخن در این است که گروه سعدا و گروه اشقیا هر کدام به نهایت کار خود برسند و در روایات سخن از گروهی زبده است که به محض ظهور به آن حضرت ملحق می شوند.

بدیهی است که این گروه ابتدا به ساکن خلق نمی شوند و زمینه هایی عالی وجود دارد که چنین گروه زبده را پرورش می دهد این خود می رساند که اهل حق از نظر کیفیت ارزنده ترین اهل ایمانند .

در برخی روایات سخن از دولتی است از اهل حق که تا قیام مهدی ادامه پیدا می کند و از مجوعه آیات و روایات استنباط می شود که قیام مهدی موعود علیه السلام آخرین حلقه از مجموعه حلقات مبارزات حق و باطل است که از آغاز جهان بر پا بوده است . مهدی موعود تحقق بخش ایده آل همه انبیا و اولیا و مردان مبارز راه حق است .

مشخصات انتظار بزرگ :

۱:خوش بینی به آینده بشریت ؛ ریشه فسادها و تباهی ها نقص روحی و معنوی انسان است . انسان هنوز دوره جوانی و ناپختگی را طی می کند و خشم و شهوت بر او و عقل او حاکم است . انسان بالفطره در راه تکامل فکری و اخلاقی و معنوی پیش می رود ، آینده ای بس روشن و سعادت بخش که در آن شر و فساد از بن بر کنده خواهد شد در انتظار بشریت است .

۲:پیروزی نهایی صلاح و تقوا وصلح و عدالت و آزادی و صداقت ، بر زور و استکبار و استعباد و ظلم و اختناق و دجل ( دجالگری و فریب )

۳:حکومت جهانی واحد

۴:عمران تمام زمین در حدی که نقطه خراب و آباد ناشده باقی نماند .

۵:بلوغ بشریت به خردمندی کامل و پیروی از فکر و ایدئولوژی و آزادی از اسارت شرایط طبیعی و اجتماعی و غرائز حیوانی

۶:حداکثر بهره گیری از مواهب زمین

۷:برقراری مساوات کامل میان انسان ها در امر ثروث

۸:منتفی شدن کامل مفاسد اخلاقی از قبیل زنا ،  شرب خمر ، خیانت ، دزدی ، آدمکشی و خالی شدن روان ها از عقده ها و کینه ها

۹:منتفی شدن جنگ و برقراری صلح و صفا و محبت و تعاون

۱۰: سازگاری انسان و طبیعت

انتهای پیام/م

لینک کوتاه : http://www.hormoz.ir/?p=350991
این خبر را به اشتراک بگذارید
دیگر رسانه ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

6,121 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

یادداشت

گفتگو

بین الملل