انتصابات مدیریتی در شرق هرمزگان به نام بومی، به کام غیر بومی
+ پ -
انتصابات مدیریتی در شرق هرمزگان به نام بومی، به کام غیر بومی
مدیران بومی، چرخ پنجم آسیاب شعار مسئولان؛

انتصابات مدیریتی در شرق هرمزگان به نام بومی، به کام غیر بومی

تغییر و تحولات چراغ خاموش بسیاری ناشی از انتضابات و باندبازی های سیاسی در حوزه شرق هرمزگان روند رو به رشد و صعودی به خود گرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛طی سه‌ماهه‌ی اخیر خبرهایی مبنی بر تغییر و تحولات چراغ خاموش زیادی از حوزه شرق استان به گوش می‌رسد همچنان روند صعودی را سپری می کنند و متأسفانه این روند تا آنجایی ادامه دارد که در سکوت و تعطیلی جریان اطلاع‌رسانی در حوزه مدیریت عالی استان و پوشش ضعیف آن بوده است و گویی مدیران منصوب نیز رغبتی برای برگزاری نشست‌های خبری و پاسخگویی به افکار عمومی ندارند.

مجموعه این شرایط در کنار کاهش مطالبه گری رسانه‌ای، به همراه ده‌ها دلیل آشکار و پنهان دیگر، خواب خبری را در فصل کاری هرمزگان، سنگین‌تر کرده است.

چند سالی است که سیستم مدیران اتوبوسی در نظام اداری کشور ما رواج پیداکرده است. ترویج این پدیده نادرست، به‌ویژه در هرمزگان  بستر رشد نامناسبی  برای  فرصت‌های تأمین و آموزش  نیروهای کار ماهر و متخصص بومی در زمینه های مختلف را از مردم استان گرفته است، اگر چه  برخی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نیز با این رویه مخالفت کرده‌اند اما متأسفانه همچنان در بر روی همان پاشنه می‌چرخد.
دغدغه‌ی از دست دادن شغل ، برنامه‌های راهبردی  ولی ناهماهنگ مدیر جدید  با سیستم اداری مدیران قبل، عدم امنیت شغلی کارمندان را در بیم و امیدهای واهی نگه‌داشته و حتی سبب بروز اختلافات در بین کارمندان شده است  چه‌بسا این تفکرات تنش‌زا در بین خانواده‌های آن‌ها نیز رسوخ کرده و در روابط خانوادگی‌شان نیز ایجاد اختلال کرده و  یکی از زنجیره‌های مفقوده‌ی عقب‌ماندگی و  باقی ماندن عنوان محرومیت در مناطق شرقی استان  شده است.
شنیده‌ها حاکی است این اتوبوس راهیحوزه شرق و مناطق محروم هرمزگان شده و  در حال جولان است:

به نقل از منابع آگاه اخیراً تغییرات در آموزش‌و پرورش شهرستان بشاگرد بدون  توجه به فصل امتحانات و دایر بودن مدارس انجام‌شده است.

بنابر گزارش های رسیده ، انتصابات در حوزه شرق  به گونه ای بوده که باشنیدن خبری از تغییر مدیران، حتی مردم عادی نیز  می گویند این مدیر هم شاید از فلان شهر باشد و آن را به عنوان فامیلی یا باند سیاسی قلمداد می‌کنند.
برای  کسب اطلاعات بیشتر از تغییرات انجام شده  سراغ چند تن از مدیران  عزل شده رفته و چگونگی این رخداد را جویا شدیم برخی از افراد عزل شده به دلیل ملاحظه کاری از مصاحبه سرباز زدند.
یعقوب دادعلی زاده از بومیان شهرستان بشاگرد شناخت دقیقی از این منطقه دارد و معاون  آموزشی تازه عزل شده ی آموزش‌وپرورش  شهرستان  بشاگرد است که  سوابقی از جمله فوق لیسانس مدیریت آموزشی، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی،  ۱۵سال سابقه دبیری، مربی پرورشی٬ مدیریت مدارس شبانه‌روزی متوسطه، کارشناس و مسئول آموزش، معاون آموزشی را در کارنامه شغلی خود دارد، در پاسخ به سؤال خبرنگار ما چگونگی عزلش را در هاله‌ای از تعجب و ابهام تشریح کرد و گفت:
پس از روی کار آمدن رئیس جدید تعداد زیادی از کارشناسان اداره مثل خدمات، کارگزینی، حسابداری ،آموزش و غیره  از گردونه خارج شدند و برخی از این پست‌ها در زمان کوتاه چندین سرپرست رابه خود دیدن ،مثل کارشناس آموزش ابتدایی که هنوز با سرپرستی اداره می‌شود، تغییراتی نیز در حین کار در کادر مدارس  به وجود آمده است.

آنچه ملموس است  آخرین تغییر تا این لحظه، تغییر معاون آموزشی بوده است، به گفته‌ی وی: یک هفته پس‌ از اینکه ۲۳آذر ماه در همایش معاونین شرق استان  به میزبانی شهرستان جاسک با حضور معاون متوسطه استان شرکت کرده بود آخرین سیاست‌ها را برای ادامه کار و برگزاری امتحانات دریافت کرده بود اما صبح روز دوشنبه ۲۹آذر درحالی‌که خود را برای برگزاری جلسه ستاد امتحانات نوبت اول آماده می‌کرد،  پیامی را با  مضمون تماس فوری دریافت کردم که بعد از تماس با شخص پیام‌دهنده  مطلع  شده همین امروز ساعت ۱۱و قبل از جلسه ستاد جلسه تودیع و معارفه‌اش است،  به‌راستی تغییر معاون آموزشی با کدام توجیه علمی، آموزشی و مدیریتی در چنین شرایطی قابل توجیه است؟ چه فشار پنهانی پشت قضیه بوده است که رئیس مجبور شده با این شتاب او را عزل کند؟ این پیام چه تأثیری بر مدیران مدارس ، معلمان و همکارانش خواهد گذاشت؟ ازآنجایی‌که فرد جایگزین شده  فردی غیربومی است موجی از نارضایتی و دلسردی را در بین نیروهای بومی منطقه بوجود آورده  و چون مدرک تحصیلی پایین‌تری دارد و سوابق مدیریتی چندانی هم ندارد و بالاترین پستش کارشناس آموزش ابتدایی شهرستان جاسک بوده، بی‌توجهی به شعار شایسته‌سالاری  نگرانی نیروهای بومی بشاگرد را دوچندان  کرده است.

جوامع محلی و برخی از فرهنگیان ازجمله دلایل این‌گونه تغییرات را باندبازی و بازی‌های سیاسی بیان می‌کنند که بدنه کارشناسی ادارات را نیز درگیر خودکرده است،در حوزه شرق علاوه بر تغییر دولت که بعد از انتخابات مجلس نیز تغییرات قریب‌الوقوع  به همراه داشته است .

گفته‌های اخیر معاون آموزشی بشاگرد با ملاحظات زیادی همراه بود و بیم آنکه از لابه‌لای سخنانش کلامی بیرون بیاید و دست مایه رسانه‌ها و فضای مجازی شود و خاطر عزیز مسئولی برنجد،در کلامش کاملاً مشهود بود و صلابت لازم را از سخنان وی سلب می‌کرد، اما بازهم با نشانه‌ها و آدرس‌های داده‌شده به‌راحتی می‌توان از آن رمزگشایی کرد تا تأییدی باشد بر  دخالت‌های سیاسی و جایگزین شدن رابطه بر ضابطه در نظام آموزش‌وپرورش این شهرستان و  آنچه تاکنون گفته شد.

در سند تحول بنیادین  که یک سند راهبردی در حوزه تعلیم و تربیت است به ریشه و اساس فعالیت‌ها کار دارد از الزامات تحول بنیادین تغییر نگرش و تفکر است، این سند آموزش‌وپرورش را یک‌نهاد فرهنگی اجتماعی، مدرسه را کانون فرهنگی و تربیتی و معلم را شخصیت فرهنگی و تربیتی می‌داند.

مدیران مدارس باید با استفاده از قابلیت‌ها و توانایی‌های بالای خود برنامه‌های مدون برای اجرایی نمودن سند تحول و تربیت نسل آینده تدوین نموده و معلمان نیز با آموزش‌های لازم ، محیط شاد و بانشاطی را برای ادامه تحصیل دانش آموزان فراهم آورند.
در سند تحول بنیادین، محور فعالیت‌های مدارس باید بر پنج عنصر علم، ایمان، اخلاق، عمل و تفکر صورت گیرد. درحالی‌که شنیده‌ها حاکی است ورود اغراض سیاسی در مسائل آموزش‌وپرورش  منجر به یکسری جابجایی‌ها شده است.

طبق آمارهای جهانی در کشورهای توسعه‌یافته و پیشرفته، نظام اداری در افق چندین ده‌ساله مدون شده که با تغییر مدیریت، کادر اسبق همچنان به کار خود ادامه داده، برنامه روال سابق خود را طی می‌کند و تغییری در نحوه و چگونگی انجام کار، چشم‌اندازها و .. پدیدار نمی‌شود. متأسفانه یکی از عوامل نگران‌کننده تغییر مدیران در نظام اداری ما، تغییر در کادر اداری است که گاهی حتی این تغییر در کارکنان جزء نیز به چشم می‌خورد. کنار گذاشتن برنامه‌های قبلی، رکود در سیستم اداری تا طرح و ابلاغ برنامه جدید، از دیگر آسیب‌های این سیستم اداری است.

کارشناسان  ازجمله آسیب‌های جبران‌ناپذیری سوء مدیریت را  همچون  سوءهاضمه تشبیه می‌کنند که در بدن انسان یا حیوان حالتی است در پیکره‌ی  مدیریت که به علت ورودی‌های نامناسب سایر اجزاء دچار اختلال می‌شوند. سوء مدیریت عملی ناآگاهانه است که مدیر بر اساس مجموعه‌ی عواملی چون کمی دانش، نگاه غیرتخصصی، ورودی‌های نامناسب، پردازش‌های غلط، استفاده از فنّاوری‌های نامناسب، نداشتن استراتژی، طرح‌ریزی استراتژی‌های غلط و درگیری در عملیات به‌جای اهداف کلان سازمانی، عدم شناخت جامعه‌ی مخاطب، عدم شناخت فرصت‌های بالقوه و بالفعل داخلی و خارجی، کم‌اهمیت جلوه دادن تهدیدهای بالقوه و بالفعل داخلی و خارجی، کارگزینی و به‌کارگماری اشتباه، چیدمان افقی و عمودی غیرعلمی، جایگزینی روابط بر ضوابط، دخالت در فرایند گردش کارها به‌جای نظارت، غرق شدن در امور جزئی، عدم شناخت سایه‌ی سازمانی، عدم بهره‌گیری از نتایج تحلیل‌های حاصل از خروجی‌ها و … اتفاق می‌افتد.

یکی از مسائلی که در فرهنگ سیاسی جوامع موردتوجه است، این‌که شهروندان باید بیاموزند در جمع انسان‌ها و تشکل‌های دیگر، در پی تحقق اهداف فردی، جمعی و ملی باشند؛ بنابراین، بی‌توجهی به اهداف جمعی و نارسایی‌های گسترده در توجه به مسائل کلان ملی، ازجمله جدی‌ترین مسائل نظری در مدیریت کارآمد کشور است.

دیگر وقت آن رسیده تا همه‌ی مسئولان از نماینده دولت در استان گرفته تا بقیه، همه و همه به وجدان خود مراجعه کرده و بار دیگر فهرست وظایف و مسئولیت‌های فراموش‌شده‌ی خود را مرور کنند، اما تا آن زمان که این شرایط محقق شود حداقل کاری که می‌توان کرد، کم کردن طبل پر سروصدای شایسته‌سالاری و محرومیت‌زدایی در این مناطق است.

امید است ازاین‌پس با توجه به  شناخت آسیب‌ها و تهدیدهای موجود در  نظام آموزشی، دیگر شاهد چنین تغییراتی نباشیم.

انتهای پیام/

fff
دیدگاه ها

لطفا پیش از ثبت دیدگاه قوانین زیر را مطالع بفرمایید.

  • دیدگاه خود را مرتبط با همین خبر بنویسید.
  • از توهین بر اشخاص و ادیان پرهیز کنید.
  • تکمیل تمامی فیلدها الزامی می باشد.
  • دیدگاه شما پس از بررسی و تائید نمایش داده خواهد شد.

fff fff


شبکه اجتماعی سلام نشر خبر اول خبر fff