تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
کانال رسمی تلگرام شبکه اطلاع رسانی هرمز
سیاسی
کد خبر : 450566
تاریخ انتشار:شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۸:۵۴| تعداد نظرات :بدون دیدگاه
پ
اندر احوالات طولانی‌ترین پل تاریخی 700 ساله ایران؛

اعتبارات قطره چکانی دردی از پل لاتیدان هرمزگان را دوا نکرد/ رنجی که ۲۴ ساله شد+تصاویر

پل لاتیدان هرمزگان یکی از طولانی‌ترین پل تاریخی ایران محسوب می شود که این روزها حال خوشی ندارد و این اثر ۷۰۰ ساله تاریخی در سایه غفلت مسئولان در حال نابودی است.

اعتبارات قطره چکانی دردی از پل لاتیدان هرمزگان را دوا نکرد/ رنجی که ۲۴ ساله شد+تصاویر

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ به نقل از فرهنگ کده؛ تاریخ هر سرزمین بیانگر تمدن آن و فراز و نشیب مردمان آن منطقه در طی سالیان دراز است که چگونه از کجا تا به اینجا رسیده اند و یکی از مناسب ترین راه های شناخت تاریخ حفظ آثار به جا مانده از مردمان آن زمان هستند که با مطالعه آن ها بتوان به راز های نهفته در آن پی برد.

کشور های مختلف دنیا برای حفظ آثار تاریخی شان که بیانگر تمدن آن ها است اهمیت ویژه ای قائل هستند و آثار تاریخی در کشور های دنیا تبدیل به قطب بزرگ توریستی آن کشورها شده که با ایجاد تسهیلات و زمینه لازم سالانه میلیون ها گردشگر را به سمت خود جذب می کنند.

در بسیاری از کشور ها در جهت بهبود صنعت توریسم و جذب بیشتر گردشگر آثار تاریخی را به طریق مختلف از کشورهای دیگر خریداری کرده و در موزه هایی در کشور خود در معرض نمایش می گذارند.

ایران با تمدن ۲۵۰۰ ساله خود مهد تمدن و فرهنگ می باشد که آثار تاریخی بسیاری از بناها متعدد، تا دست نوشته هایی در تمام علوم در این سرزمین قرار گرفته است که متاسفانه ارزش این آثار به خوبی در بین مردم و مسئولان شناخته نشده است که این امر زیان های جبران ناپزیری را به این گنجینه های تاریخی وارد کرده است.

نا آگاهی مردم نسبت به ارزش این آثار باعث شده بازار مناسبی برای سود جویان فراهم آید که با خرید این آثار سعی در خارج کردن آن ها از کشور و فروش به بیگانگان دارند و عدم نظارت مناسب مسولان مربوطه هم عاملی است که تبدیل به بلای جان این گنجینه های تاریخی ارزشمند شده است.

پل لاتیدان، طولانی‌ترین پل تاریخی ایران

یکی از این آثار تاریخی ارزشمند پل لاتیدان در بندرخمیر است که طولانی‌ترین پل تاریخی ایران شناخته شده است که متاسفانه به دلیل عدم توجه مسئولان به این آثار تاریخی در آستانه تخریب قرار گرفته و اعتبارات قطره چکانی هم دردی را دوا نکرد.

محمدرضا برترانگ، مسئول مرکز گردشگری بندرخمیر در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده با اشاره به اینکه طولانی‌ترین پل تاریخی ایران که در هرمزگان واقع شده، اظهار کرد: پل لاتیدان یکی از پل های تاریخی ایران بوده است که در مرکز هرمزگان در روستای نیمه کار از توابع شهرستان بندرخمیر  بر روی رودخانه کُل (کُر) ساخته شده است .

پل لاتیدان، پل پیروزی ایرانیان بر متجاوزان پرتغالی است

مسئول مرکز گردشگری بندرخمیر در ادامه بیان کرد: لشکر کشی به جنوب جهت بازپس گیری بندرگمبرون(بندرعباس فعلی) و جزایر اطراف بندرعباس از روی پل لاتیدان انجام گرفته و در واقع این پل ، پل پیروزی ایرانیان بر متجاوزان پرتغالی است.

برترانگ به قدمت این پل اشاره کرد و گفت: قدمت این پل طی آخرین مطالعات به بیش از ۷۰۰ سال می رسد که به اشتباه در بعضی از مقالات به دوره ی شاه عباس نسبت داده شده است .

قسمتی از پل تخریب شده است

وی با بیان اینکه پل لاتیدان از سنگ های تراش نخورده و ملات ساخته شده و در زمان آبادانی بیش از هزار متر طول داشته است، تصریح کرد: قسمتی از پل که در محل عمیق تر رودخانه قرار گرفته، به کلی ویران شده است.

مسئول مرکز گردشگری بندرخمیر به مشخصات طولانی‌ترین پل تاریخی ایران، اشاره کرد و افزود: آکس به آکس پایه‌های بزرگ پل ده متر که در واقع اکثردهانه ها کمتر از ده متر و ارتفاع پل ۶ متر و عرض پل ۶.۸۰ متر است.

برترانگ در ادامه اظهار کرد: تعداد دهانه پل لاتیدان بیش از ۲۰۰ دهانه در زمان ساخت بود اما در حال حاضر ۷۰ دهانه موجود است و قسمت هایی از این پل پس از بارندگی ها و سیلاب های شدید سال ۱۳۷۲ از زیر خاک بیرون آمد.

وی با بیان اینکه مطالعات و تحقیق بسیار جدی در مورد این اثر تاریخی در این سال ها صورت نگرفته است، یادآور شد:خاک بستر رودخانه بسیار سست و رسوبی بوده و همین عامل باعث شده پایه های پل به صورت تو خالی اجرا شود تا فشار بر این بستر ناپایدار به حداقل برسد.

مسئول مرکز گردشگری بندرخمیر گفت: این بنا کم نظیر در نزدیکی روستا نیمه کار بندرخمیر قرار گرفته و چنان چه مرمت و در قسمت هایی بازسازی شود، جاده دسترسی مناسبی هم داشته باشد ، به یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم ایران و هرمزگان تبدیل می شود.

بازسازی پل بسیار کند و قطره چکانی و فاقد اصول و استاندارهای واقعی است

برترانگ بیان کرد: در مدت حاضر که این پل با تلاش های صورت گرفته بهتر به مردم معرفی شده است اداره میراث فرهنگی و گردشگری این پل را در اولویت بازسازی قرار داد و قول به مرمت اصولی و تخصیص اعتبارمناسب جهت احیای این پل عظیم داده شد ولی چیزی که در عمل دیده می شود بازسازی بسیار کند و قطره چکانی و فاقد اصول و استاندارهای واقعی است.

بی توجهی مسئولان به طولانی ترین پل تاریخی ایران

وی تاکید کرد: قطعا وجود چنین اثری در هرجای جهان و حتی شهرستان های دیگر آن مکان را در زمره برجسته ترین آثار تاریخی و گردشگری شان قرار می داد اما متاسفانه این آثار تاریخی مورد بی مهری مسئولان واقع شده است.

مسئول مرکز گردشگری بندرخمیر خاطر نشان کرد: مرکز گردشگری بندرخمیر و شورای اسلامی روستای نیمه کار همواره پیگیر تخصیص اعتبار و توجه مناسب به این اثر فاخر تاریخی می باشند تا هم از تخریب هرچه بیش تر این اثر جلوگیری شود و هم مردم بتوانند از منافع این اثر عظیم برخورددار شوند .

بندرخمیر می تواند قطب گردشگران علاقه مند به تاریخ و معماری ایران باشد

محمد باهنر، عضو شورای روستای تهلوانگوران بندرخمیر در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده، اظهار کرد: درسال ۷۲ زمانی پس از بارندگی جاری شدن رودخانه «کل» به صورت سیلاب بسیاری از نخیلات و اراضی کشاورزی را ازبین برد به طوری که ازلحاظ اکوسیستمی تغییرات زیادی در منطقه بوجود آورد که از آن جمله تغییر مسیر رودها و به وجود آمدن رودهای روان جدید بود اما در پس آن همه ویرانی فرصتی را برای مردم منطقه بوجود آورد که اگر مدیران ارشد استانی و شهرستانی قدر آن رابدانند شهرستان بندر خمیر می تواند قطب گردشگران علاقه مند به تاریخ و معماری ایران باشد.

عضو شورای روستای تهلوانگوران بیان کرد: درجریان سیل۷۲بودکه پل لاتیدان که از شاهکارهای دوران صفویه و طولانی ترین پل این سرزمین به طول۱۰۰۰متر بخشی از آن سر از خاک بیرون آورد‌.

پل لاتیدان بیش از ۲۳۳دهانه دارد

باهنر بیان کرد: پل لاتیدان که بیش از ۲۳۳دهانه دارد در مسیر کاروان را دوره صفوی شیراز-بندرعباس قرار داشته است که درگذر زمان زیرخاک مدفون شده تا اینکه سیل ویرانگر۷۲شدت آب رودخانه گل ولای وخاک راکنار زده، و این بنای منحصر به فرد که نشان از استحکام و هنر معماری ایرانی دارد را نمایان سازد.

وی ادامه داد: پل لاتیدان در هفتاد کیلومتری غرب بندرعباس قرار دارد که از غرب آرابی و شرق روستای تهلوانگوران و در قسمت شمال روستای نیمه کار و جنوب آن روستای دمیلو وکلمتلی همسایه آن هستند.

با بی تدبیری مسئولان شاهد نابودی تدریجی این اثر تاریخی هستیم

عضو شورای روستای تهلوانگوران تصریح کرد: چندسال پس از آشکارشدن این بنای تاریخی مرمت هایی انجام گرفت ولی درحال حاضر سالیان سال است که به حال خود رها شده و مورد کم لطفی مسئولان مربوطه قرار گرقته است و بیم آن می رود این آثار تاریخی که قرن ها در زیر خاک وشدت سیلاب خودراسر پا نگه داشته است با بی تدبیری شاهد نابودی تدریجی آن شویم.

باهنر افزود: کشورهای دیگر در شرایط مشابه با چنین اثری که تمدن و تاریخ آن سرزمین را نشان می دهد با تامین اعتبار و توجه ویژه نه تنها از فرسایش و نابودی آن جلوگیری می کنند بلکه با مرمت و نگهداری آن سعی در جذب گردشگر و احیای صنعت توریسم خواهندکرد و حتی شهرستان هایی مانند اصفهان، شیراز، مشهد، کرمانشاه و… نیزکارهای بزرگی برای آثارتاریخی خود انجام داده اند که معرف آنها در کشور و عرصه های بین المللی شده است ولی گویا دراستان هرمزگان متولیان امر به درک صحیحی از این موضوع نرسیده اند .

از پل تاریخی بندر خمیر می توان منطقه گردشگری بناکرد

وی با بیان اینکه از این پل تاریخی هم می توان منطقه گردشگری بناکرد و هم فرصت اشتغالزایی برای شهر و روستاهای اطراف بوجود آورد، گفت:ما به عنوان یک مطالبه جدی از استاندار هرمزگان خواهشمندیم همتی بخرج دهند تا اعتباری برای مرمت و بازسازی این اثر از سازمان میراث فرهنگی وگردشگری تخصیص یابد.

عضو شورای روستای تهلوانگوران در ادامه خاطر نشان کرد: فرماندار و بخشدار شهرستان بندرخمیر نیز از این فرصت بوجود آمده بهره کافی درجهت تبدیل شدن این شهرستان به قطب گردشگری جنوب کشوربرده و درکنار این پل تاریخی جاذبه های طبیعی منحصر به فردی که در جای جای این شهرستان است به علاقه مندان و دوستداران طبیعت معرفی کنند.

امید است مسئولان و مردم با بالا بردن آگاهی خود در زمینه های تاریخی و ارزش این آثار از نابودی و به یغما رفتن بیشتر آن ها جلوگیری به عمل آورده و با فراهم آوردن زمینه مناسب سعی در معرفی بیشتر آن ها در سطح دنیا داشته باشند

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://www.hormoz.ir/?p=450566
این خبر را به اشتراک بگذارید
دیگر رسانه ها
نظرات بینندگان
تعداد نظرات: بدون نظر
ارسال نظر





  • نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
  • توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.

یادداشت

گفتگو

بین الملل