تبلیغات تولید ایرانی تبلیغات تبلیغات
کانال رسمی تلگرام شبکه اطلاع رسانی هرمز
کد خبر : 359464
تاریخ انتشار:یکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴| تعداد نظرات :بدون دیدگاه
پ
استاد زبان و ادبیات فارسی مطرح کرد:

استفاده ناچیز از مضامین غنی ادبیات فارسی در هنر سینما و تئاتر

استاد ادبیات فارسی با اشاره به اینکه ادبیات کلاسیک ما حرف برای گفتن دارد گفت: بهترین مضامین برای ساخت فیلم در ادبیات نهفته است در حالیکه در کشور ما ادبیات فارسی کمترین جایگاه را در سینما و تئاتر کشور دارد.

استفاده ناچیز از مضامین غنی ادبیات فارسی در هنر سینما و تئاتر

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ به نقل ازکیش پرس، علیرضا صالحی، استاد ادبیات دانشگاه کیش، در مراسم ” حافظ خلوت نشین”  که به مناسبت گرامی داشت حکیم و شاعر ایرانی لسان الغیب “حافظ “شیرازی در فرهنگسرای سنایی برگزار شد با اشاره به اینکه علت ماندگاری اشعار حافظ در طول قرن های متمادی این است که از حقیقت سرچشمه می گیرد گفت: تمام سوداگری های انسان ها در زندگی بر دو امر آرامش و حقیقت استوار است.

وی افزود: هر کس در این عالم قرار دارد یا به دنبال حقیقت است یا آرامش و انسان هایی که به دنبال حقیقت هستند، آرامش در منظر نظرشان جایی ندارد و به دنبال به دست آوردن آرامش نیستند و به تنها چیزی که می اندیشند یافتن حقیقت است.

این استاد ادبیات اظهار کرد: امام حسین (ع) از سرزمین و ماوای خود به دنبال کسب حقیقت رخدادهای فراوان و سختی های بی شماری متحمل شد و با آگاهی به اینکه سرانجام جستجوی حقیقت چیزی جز شهادت نیست در این وادی گام نهاد و چون به دنبال حقیقت بود همیشه زنده است زیرا حق و حقیقت همیشه زنده است.

وی ادامه داد: در کاروان امام حسین (ع) از ابتدای راه تعداد بسیاری با امام بودند که برای کسب آرامش آمده بودند اما در انتها فقط یاران واقعی امام که تعداد اندکی بودند باقی ماندند و کسانی که به دنبال آرامش بودند نه حقیقت از کاروان جدا شدند و ۷۲ تن که حقیقت را زمینه ساز سعادت می دانستند در رکاب امام باقی ماندند.

صالحی تاکید کرد: برای دست یابی به حقیقت انسان باید رنج و سختی بسیاری را تحمل کند. حقیقت گوهر ارزشمند و کمیابی است که سخت به دست می آید و امام حسین (ع) چون طالب حقیقت بود رنج های بسیاری تحمل کرد چون با حقیقت گره خورده بود پس تا ابد زنده است.

وی در رابطه شناخت بیشتر حافظ افزود: برای ورود به وادی شناخت شاعری چون حافظ باید با زبان مجاز و عرفان و منطق عرفان آشنایی داشت و هر کس با هر اندوخته ای نمی تواند به شرح و تفسیر اشعار حافظ بپردازد.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به اینکه آیا حافظ شیعی مذهب بوده یا اهل تسنن افزود: اگر چه سخنان و اشعار شاعران و سخنورانی چون حافظ در ظرف زمان و مکان نمی گنجد و ورای افکار کوتاه بینانی است که می خواهند با زبان مذهب و فرقه گرایی اشعار حافظ را محدود کنند اما لسان الغیب شیرازی در اشعار خود به شیعی بودن خود تصریح می کند.

وی همچنین مدایح حافظ در خصوص اشخاص و افراد را ابیاتی به تعداد انگشتان دست دانست و افزود: برخی شاعران در زمان خود به دلایل مختلف به اجبار تن به مدیحه سرایی داده اند و در خصوص حافظ این ابیات به تعداد انگشتان دست نیز نمی رسد.

صالحی با بیان اینکه کشور ایران و زبان فارسی دارای ادبیات غنی و بی نظیری است از اینکه سینماگران و کارگردانان ایرانی از این گنجینه عظیم ادبیات و هنر در تولید آثار خود بهره نمی برند اظهار تاسف کرد و افزود: اگر در سینما و هنر از ادبیات استفاده شود جلوه های زیبای فراوانی در سینما اتفاق می افتد.

وی در ادامه تاکید کرد: بهترین مضامین برای ساخت فیلم در ادبیات نهفته است. ما گستره و زمینه ادبی فراوانی داریم و کمترین نمود آن در سینما دیده می شود.

این استاد ادبیات بیان کرد: هر بیت از حافظ می تواند الهام بخش یک فیلم سینمایی باشد. همچنین شاهنامه یکی از زمینه های مهم اقتباس سینمایی است.

وی تصریح کرد: متاسفانه ادبیات هیچ جایگاهی در سینما و تئاتر ندارد و در مضامین فیلم های ما کمترین برداشت از ادبیات صورت گرفته است در حالیکه ما غنی ترین ادبیات را در دنیا داریم و ادبیات کلاسیک ما حرف برای گفتن دارد.

در مراسم گرامی داشت حافظ شیرازی با عنوان ” حافظ خلوت نشین” که با حضور علاقمندان به شعر و ادبیات فارسی در فرهنگسرای سنایی کیش برگزار شد اشعاری از دیوان حافظ قرائت شد.

خواجه شمس الدین محمد شیرازی شاعر و حافظ قرآن، متخلص به حافظ و معروف به لسان الغیب از بزرگترین شاعران غزل سرای ایران و جهان به شمار می رود.وی در اوایل قرن ۸ (حدود سال ۷۲۶ یا ۷۲۷) هجری در شیراز تولد یافت. حافظ-(همچنانکه از تخلص او برمی آید) قرآن را از حفظ داشت و به چهارده شکل (قراآت هفتگانه) می خواند

حافظ شاعری است که در قرن حاکمیت زهد و ریا و خفقان، شعری فراگیر و رندانه دارد و از همه مسائل جهان هستی با بیانی ظریف و رندانه سخن می‌گوید و همواره از تظاهر و تزویر دوری می جوید و شعر برایش جنبه‌ای متعالی و آرمانی دارد.
اشعار حافـظ شیـرازی‎ بـا الـهـام‎ از تعالیم‎‎ ناب‎ اسلامی‎‎ و مفاهیم گرانقدر قرآنی سروده‎‎ شده است‎ و همگـی‎ ایـن‎ اشعـار حـاوی‎ کنایات‎‎‎ و استعارات زیبا و بی‎ نظیر است.

تفأل به دیوان حافظ نیز از رسوم رایجی است که ایرانیان به آن پرداخته‌اند و آن بدین معناست که چون انسان در کاری به شکّ و تردید مبتلا شود می‌تواند از کلمات و اشعار خواجه استمداد کند. به این صورت که تفأل زننده ابتدا به روح حافظ فاتحه‌ای نثار می‌کند و در دل نیتّی کرده، آنگاه دیوان او را می‌گشاید و اولین شعری که چشمش بر آن می‌افتد یا این که در آخرین غزلی که در صفحه گشوده واقع شده است، جواب سؤال خود را می‌یابد و بیت اوّل از غزل بعدی نیز شاهد آن فال خواهد بود.
این‎‎‎ شاعر پرآوازه‎ ایران زمین در سال‎۷۹۱ یا ۷۹۲ هجری‎‎ قمـری دارفـانـی‎ را وداع گفت‎.

 

انتهای پیام /م

لینک کوتاه : http://www.hormoz.ir/?p=359464
این خبر را به اشتراک بگذارید
دیگر رسانه ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

6,121 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

یادداشت

گفتگو

بین الملل