از اخلاق تا سعادت به روش سبک زندگی قرآنی /اخلاق توحیدی همه چیز فرد را می سازد
+ پ -
از اخلاق تا سعادت به روش سبک زندگی قرآنی /اخلاق توحیدی همه چیز فرد را می سازد

پیشرفت فرد در اخلاقیات ملازم با پیشرفت او در توحید است ، چنین فردی بتدریج ریا و امید به غیر خدا و ترس از غیر خدا را کنار می گذارد و عزت و قدرت را به دست خدا می داند و در نهایت به مرحله ای می رسد که فقط خدا را می بیند و به عرفان می رسد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ به نقل از پایگاه خبری زنان استان هرمزگان ، اخلاق و اخلاقیات از مباحث بسیار مهمی است که همواره  مورد توجه بوده است و در سطح پایین تر و عام تر نیز دغدغه های اخلاقی و بایدها و نبایدها و درست و غلط ها ، ذهن بشر را به خود مشغول داشته است .

 

در حوزه علم و اخلاق یا فلسفه اخلاق ، سه نظریه کلی وجود دارد ، نظریه های تکلیف مدار ، نتیجه گرا و فضیلت مدار .

 

نظریه های تکلیف مدار که دو نمونه بارز آن در حیطه فلسفه اخلاق غرب ، اخلاق مسیحی و کانتی است می گوید فعل اخلاقی به این خاطر انجام می گیرد که وظیفه است در اخلاق مسیحی وظیفه را اوامر خداوند تعیین می کند بنابراین قتل به این دلیل از حیث اخلاقی نادرست است که در سیاهه ۱۰ فرمان از آن به عنوان گناه یاد شده است . از این منظر به تعبیر داستایفسکی اگر خدا نباشد هر کاری مجاز است ، زیرا عدم جواز کارهای غیر اخلاقی وابسته به وجود و اوامر خداست در اخلاق کانتی عمل اخلاقی عملی است که از سر احساس تکلیف صورت گرفته است بنابراین انگیزه عمل به مراتب مهم تر از خود عمل و نتایخ آن است .

 

نظریه های نتیجه گرا ، اخلاقی بودن یا نبودن فعلی را بر مبنای نتایج آن ارزیابی می کنند . از این منظر دو دیدگاه وجود دارد سود انگاری و سودانگاری منفی . در نگاه اول فعل اخلاقی فعلی است که بیشترین فایده ، سود ، منفعت و سعادت را نصیب بیشترین تعداد و در نگاه دوم فعل اخلاقی کاری است که کمترین رنج ، الم و آسیب را متوجه کمترین تعداد از افراد و موجودات می کند .

 

در نظر یات فضیلت محور که از اساس متعلق به ارسطوست دغدغه نسبت به زندگی فرد است به این معنا که پرسش اساسی این است من چگونه باید زندگی بکنم ؟ پاسخ این پرسش از نگاه فضیلت گرایان ، شکوفایی و پرورش فضایل ، راه شکوفایی آدمی است و فضیلت فعلی است که انسان را به این شکوفایی می رساند و بالطبع اخلاقی بودن نیز در این چار چوب تعیین می شود .

 

در حیطه اخلاق ، علاوه بر این نظریات پرسش مهم دیگری نیز مطرح است و آن این که آیا اخلاق نسبی است یا مطلق ؟ به این معنا که یک فعل اخلاقی در همه شرایط خوب است یا می توان در شرایطی از آن صرف نظر کرد و فعل دیگری را بر آن ارجح دانست ؟ آیا حسن و قبح اخلاقی همیشه یکسان است یا تابع شرایط ؟

 

ما قرآن را کتاب انسان سازی می دانیم و پیامبر اسلام را به عنوان معلم انسان سازی می شناسیم  . ایشان می فرمایند انی بعثت لاتم مکارم الاخلاق ، من آمده ام تا اخلاق های نیکو را کامل کنم . حاصل رسالت پیامبر را کامل کنم . حاصل رسالت پیامبر هم که کتاب قرآن است ، پس می توان گفت تمام قرآن اخلاق است و اخلاق هم به معنای خلق و خو و طبیعت انسان است که صفات درونی او را بروز می دهد . قرآن این صفات درونی انسان را اصلاح و آن را متجلی می کند پس اساسا می توان گفت حوزه های دیگر معرفتی که شامل عرفان ، کلام یا فقه و حقوق است و در قرآن آمده اند همه وسیله هستند تا انسان را به مکارم اخلاق برسانند و هر چه در قرآن وجود دارد زمینه ای است برای تجلی اخلاق ، روش اخلاقی قرآن هم بر پایه توحید خالص و کامل است زیرا قرآن در یک جمله کتاب توحید است .

 

پیشرفت فرد در اخلاقیات ملازم با پیشرفت او در توحید است ، چنین فردی بتدریج ریا و امید به غیر خدا و ترس از غیر خدا را کنار می گذارد و عزت و قدرت را به دست خدا می داند و در نهایت به مرحله ای می رسد که فقط خدا را می بیند و به عرفان می رسد پس در قرآن فرآیند انسان سازی با اخلاق عملی شروع می شود و به توحید و عرفن می رسد که اینها در کنار هم هستند بنابراین نمی توانیم در قرآن ، اخلاق را از فقه ، حقوق یا عرفان جدا کنیم .

 

قرآن اصول اخلاقی را نسبی نمی داند ، بلکه آنها را ثابت و مستتر در انسانیت انسان و همراه او می داند از دیدگاه شیعه هم چنین است که حسن و قبح ، ذاتی افعال بوده و انسان از کودکی از بدی ، بیزار و به سوی نیکی متمایل است ، بنابراین اصولی چون حسن عدل و قبح ظلم ثابت هستند اما شاخه های فرعی آن که عبارت است از تربیت یا آداب اخلاق با این که نباید از محدوده حسن بودن یا عدل بودن خارج بشوند می توانند شیوه های متفاوت داشته باشد .  اخلاق توحیدی هم سعادت فرد را به بار می آورد هم سعادت و نورانیت و رشد و تعالی  جامعه را تضمن می کند زیرا اخلاق توحیدی همه چیز فرد را می سازد در این صورت دیگر هیچ بدی ای از هیچ کس بروز نمی کند و این همان سعادتی است که خداوند در قرآن وعده می دهد .

 

انتهای خبر /ی

fff
دیدگاه ها

لطفا پیش از ثبت دیدگاه قوانین زیر را مطالع بفرمایید.

  • دیدگاه خود را مرتبط با همین خبر بنویسید.
  • از توهین بر اشخاص و ادیان پرهیز کنید.
  • تکمیل تمامی فیلدها الزامی می باشد.
  • دیدگاه شما پس از بررسی و تائید نمایش داده خواهد شد.

fff fff


شبکه اجتماعی سلام نشر خبر اول خبر fff