آسفالت خیابان های بندرعباس زیر تیغ بی تدبیری متولیان شهری/ حال و روز پایتخت اقتصادی ایران خوب نیست
+ پ -
آسفالت خیابان های بندرعباس زیر تیغ بی تدبیری متولیان شهری/ حال و روز پایتخت اقتصادی ایران خوب نیست

وضعیت آسفالت های معابر شهری در پایتخت اقتصادی ایران و حتی خیابان های فرعی و کوچه های این شهر به حدی وصله کاری و به صورت نامناسب مرمت شده که شهروندان بندرعباسی از آن به عنوان آبله مرغان شهری یاد می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ یکی از مهمترین ویژگی ‌های یک شهر زیبا، وضعیت آسفالت خیابان ها و معبر شهری آن است که باعث تمایز آن شهر می شود و تاثیر زیادی را بر منظر شهری از نگاه هر رهگذری دارد.

 

از مهمترین اقدامات و وعده‌های شهرداری ها در هر شهری، موضوع آسفالت خیابان ها و معابر شهری است که البته در سال های اخیر در این شهر به شدت مورد بی توجهی قرار گرفته است.

 

کنده کاری های بی مورد و بدون هماهنگی، درزگیری نامناسب، تردد خودروهای سنگین و حتی عدم استاندارد قیر و آسفالت دلیل خرابی های یک خیابان است که صدمه آن نیز برای شهروندان خواهد بود.

 

بارها دیده شده است که برای مرمت و تعمیر خیابانی اقدام شده و یا قصد روکش آسفالت در خیابانی را داشته اند اما قیرهای کف خیابان‌ هنوز خشک نشده که تکه‌ای از آسفالت تازه تعمیر شده توسط نهاد دیگری گودبرداری و تخریب می ‌شود و اگر هم چنین نشود، کیفیت کار انجام شده چنان نازل است که خیابان تعمیر شده را مشابه یک خیابان خاکی پر از چاله و دست انداز نشان می دهد.

 

برای بهتر نشان دادن نقش آسفالت مناسب در محیط شهری به بررسی میزان تصادفات در شهرها پرداختیم و طبق آمارهای ارائه شده از سوی محققان، سالانه نزدیک به ۸۰ هزار تصادف به علت خرابی آسفالت معابر در کشور رخ می‌دهد که این تصادفات بالغ بر ۲۲ هزار مجروح به دنبال داشته است.

 

اما آمار تکان دهنده از تصادفات باعث شده تا کشورهای توسعه یافته توجه ویژه ای به بحث کیفیت آسفالت معابر شهری داشته باشند و آنها به صورت مستمر در پی افزایش استاندارد سازی و افزایش طول عمر آسفالت با روش‌های علمی و آکادمیک هستند.

 

در واقع این نکته بسیار حائز اهمیت است که در جوامع امروزی و با پیشرفت هایی که در بحث علم داشته ایم و همچنین افزایش تعداد وسایل نقلیه و گسترش استفاده از آن، آسفالت که به عنوان آخرین مرحله راهسازی است باید دوام زیادی داشته باشد تا از این طریق خسارات جانی و اقتصادی کمتری بر جامعه تحمیل شود.

 

طبق بررسی های صورت گرفته و به گفته کارشناسان در حال حاضر عمر مفید آسفالت در ایران کمتر از یک سوم استانداردهای جهانی است، به عبارت دیگر عمر متوسط راه‌های برون شهری در ایران سه تا چهار سال است، این در حالی است که متوسط عمر آسفالت در سایر کشورها بین ۱۰ تا ۱۵ سال است.

 

اما آنچه که مورد نظر است، روسازی آسفالت معابر شهری است که از کیفیت چندانی برخوردار نیست و البته مهمتر از آن عملکرد شرکت های تاسیساتی و خدماتی در خصوص حفاری های مداوم است که با مرمت نا مناسب و غیر اصولی، اشکالات پیش آمده را تشدید می‌کند.

نارضایتی شهروندان بندرعباسی از وضعیت نامطلوب آسفالت خیابان ها

اگر به محلات مختلف شهر بندرعباس سری بزنیم به صورت کاملا مشهود خواهیم دید که خیابان ها و کوچه پس کوچه های شهرمان وضعیت بسیار نامطلوبی در خصوص آسفالت دارند و این موضوع موجب ناراحتی و نارضایتی بخش اعظمی از شهروندان بندرعباسی شده است.

 

خیابان های پایتخت اقتصادی ایران، جایی که به گفته استاندارش درآمدی که دارد برابر ۸ استان است، نباید با بی توجهی مسئولان حال و روز خیابان هایش همچون توپ چهل تکه باشد. عدم هماهنگی بین دستگاه های خدماتی و شهرداری وضعیت بسیار نامطلوبی را برای این شهر تجاری رقم زده است.

 

برای تکمیل گزارشمان به یک جلوبندی ساز در انتهای خیابان شهناز رفتیم و از اوستا رضا جلوبندی سازی که سالیان سال است کارش این است در مورد تاثیر آسفالت خیابان ها بر خرابی جلوبندی ماشین بندری ها سوالاتی را پرسیدیم.

 

اوستا رضا می گوید که ۲۵ سال است که شغلش جلوبندی سازیست و ۱۵ سال است که به بندرعباس آمده و قبل از آن چندسالی را در مازندران و اصفهان به اینکار مشغول بوده و به دعوت و تشویق یکی از دوستانش به بندرعباس می آید و به گفته خودش از زمانی که به بندرعباس آمده درآمدش چندین برابر شده و علت این را تاثیرات گرمای هوا و همچنین وضعیت بسیار بد خیابان های این شهر می داند که به اجبار شهروندان را برای تعمیر جلوبندی روانه تعمیرگاه می کند.

 

اوستا رضا به مقایسه خیابان های شهر بندرعباس با دو شهر قبلی که در آنها کار کرده است پرداخت و گفت: در استان های مازندران و اصفهان ماشین ها خیلی دیر به دیر برای تعمیر جلوبندی به تعمیرگاه مراجعه می کردند اما از زمانی که به بندرعباس آمده ام شاهد این هستم که شهروندان هر دو الی ۳ ماه مجبور هستند خودرو خود را به تعمیرگاه بیاورند و علت عمده خرابی جلوبندی در این شهر دست انداز های نامتعارف و خرابی آسفالت خیابان ها می باشد.

 

امید است مسئولین استانی با تغییر در رویه شهرسازی، با پیمانکارانی که کار آسفالت خیابان ها را با کیفیت پایین انجام می دهند برخورد نمایند و کار را به افرادی واگذار نمایند که آسفالت خوبی را برای شهری که لقب پایتخت اقتصادی ایران را به خود اختصاص داده فراهم کنند تا بیش از پیش بتوانند رضایتمندی شهروندان این خطه از کشورمان را جلب نمایند.

 

انتهای پیام/

fff
دیدگاه ها

لطفا پیش از ثبت دیدگاه قوانین زیر را مطالع بفرمایید.

  • دیدگاه خود را مرتبط با همین خبر بنویسید.
  • از توهین بر اشخاص و ادیان پرهیز کنید.
  • تکمیل تمامی فیلدها الزامی می باشد.
  • دیدگاه شما پس از بررسی و تائید نمایش داده خواهد شد.

fff fff


شبکه اجتماعی سلام نشر خبر اول خبر اول خبر fff